Duurtest Subaru Outback deel 2: noodstop

Duurtest Subaru Outback deel 2: noodstop
7 november 2016 om 09:32
Laatste update: 27 april 2018 om 01:57

Deze week testte ik tegen mijn wil de noodstopfunctie van de Subaru Outback. Nederland is geen veelbelovende jonge muzikant kwijt dankzij Subaru's EyeSight.

Je kent dat misschien wel: eigenlijk moeten de pannen al op het vuur staan, maar de boodschappen zijn nog niet eens binnen. Wie dan naar de supermarkt vliegt, zonder boodschappenlijstje, met het laatste telefoongesprek nog nazoemend in het hoofd is niet de meest bewuste verkeersdeelnemer. Zo reed ik afgelopen vrijdag naar de plaatselijke Albert Heijn. Nadat ik de pakken pizzabodem, blauwe kaas, tomaten, geraspte kaas, Raging Bitch-bier (geen aanrader) en meer essentiële ingrediënten voor een geslaagde avond had ingepakt reed ik de Subaru Outback de parkeerplek af. Dankzij de camera kan ik makkelijk achteruit steken zonder de prullenbak van de visboer om te tikken en vooruit... sprong opeens iemand als grapje voor de auto.

De kilometer- en toerenteller bleken opeens rood te kunnen knipperen. Het subtiele piepje dat aangeeft dat de auto een voorligger heeft gespot bleek opeens meer strot te hebben en piepte fanatiek. Het rempedaal voelde ik onder mijn voet vandaan verdwijnen en de wielen blokkeren. Oftewel: de Subaru had een volautomatische noodstop gemaakt. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="6d5e16bb-7879-44d9-9fd9-0e2da2d18d0d"></drupal-entity>

Nu moet ik toegeven dat ik misschien 5 kilometer per uur reed. Dat ik mijn voet al op de rem had en dat de jongeman die voor de auto sprong waarschijnlijk ook wel tijdig weer een hupje naar achteren had kunnen maken. Maar gezien mijn volle kop was het niet verkeerd dat de auto alerter was dan ik. 

In het verkeer is eigenlijk het enige ondersteuningssysteem dat ik in deze "Japanse Volvo" uitzet de rijstrookassistent. Dat werkt prima op een snelweg met brede banen, maar op een provinciale weg heb je 9 van de 10 keer een overbodige melding. Veel kleinere wegen hebben zelfs belijning links en rechts, zonder middenstreep. Komt er een tegenligger aan, dan ben je gedwongen die lijn over te gaan. Om dan gepiep om de oren te krijgen is niet prettig. Maar EyeSight is een subtiel ondersteuningssysteem. Met een subtiel piepje wordt aangegeven dat de auto voor je gespot is en het systeem grijpt nooit te vroeg in. Het is dus meer een vangnet, dan een copiloot. 

Lees ook deel 1 van deze duurtest met de Subaru Outback

Meer auto-tests vind je in het Duurtest-archief

Lees meer over:

Deel via