Duurtest Volvo XC60: hoeveel veiliger is de Volvo?

Duurtest Volvo XC60: hoeveel veiliger is de Volvo?
14 november 2017 om 07:06
Laatste update: 26 april 2018 om 16:08

We rijden nu voor de tweede week in de Volvo XC60. Hoeveel veiliger is een Volvo eigenlijk, als alle auto's 5 sterren halen in een crashtest?

Volvo heeft een nogal ambitieuze doelstelling als het om veiligheid gaat. Vanaf 2020 moet er in of door een nieuwe Volvo geen dode meer vallen. Mathematisch uitgedrukt: per miljoen gereden kilometer gemiddeld 0 doden. Dat kan natuurlijk niet, want je kunt ook een hartaanval krijgen of van een viaduct voor een Volvo springen, maar de ambitie is er toch. Prijzenswaardig. De XC60 zal samen met de XC40 en de nieuwe V70 één van de laatste Volvo's zijn die nog uitgebracht worden voordat Volvo zichzelf aan die hoge doelstelling probeert te houden. Maar in de XC60 merk je al hoe hoog de lat ligt. 

Vorige week wilde ik achteruit rijden van een parkeerplaats op een regenachtige maandagavond toen ik met een piep gewaarschuwd werd voor een auto die achter me langs wilde draaien. Cross traffic alert heet het en al werd hier geen ongeluk voorkomen, het is een mooi hulpmiddel om je te helpen bij het manoeuvreren in het verkeer. Standaard zitten er ontzettend veel van dit soort actieve veiligheidssystemen op de XC60. 

Pilot Assist: de autopilot van Volvo. Voorzichtiger dan de versie van Tesla en alleen te gebruiken op autowegen en snelwegen (een beetje zenuwachtig op binnenwegen) is de meest in het oog springende feature. De Zweed kan tussen de 60 en 140 ook zelf frontale botsingen voorkomen door weg te sturen van de verkeerde weghelft met Oncoming Line Mitigation. Aan de andere kant richting de berm is de 'Run off Road protection' er om te voorkomen dat je de sloot in gaat of hectometerpaaltjes omploegt.

Mocht je ondanks deze systemen toch stom genoeg zijn om een aanraking te krijgen, dan wordt het stuur weggetrokken, het rempedaal klapt weg, tweetrapsairbags beschermen je van voren en een volledige catalogus aan airbags om je heen worden uitgerold. Je rugleuning en hoofdsteun beweegt mee om je nek te ondersteunen en whiplash te voorkomen.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="cb7fc630-20f2-4843-a833-ee78a9a1fb98"></drupal-entity> 

Tussen alle airbags is ook nog ruimte voor een heerlijk Bowers & Wilkins-audiosysteem. 

Geloof het of niet: dat is nog maar een kleine greep uit de veiligheidsfeatures van de Zweedse SUV. En voor wie denkt dat hij dan in een geel met zwart gemarkeerde piepschuimbubbel moet zitten: niets daar van. Dit is het interieur waar je tijdens een flinke hagelstorm de stuurverwarming nog een streepje omhoog tikt en de radio iets harder zet. 

De grootste uitdaging voor Volvo in zijn streven blijft echter de mens. Wij wensen niet gereduceerd te worden tot wachtlopers van de elektronische systemen en we wensen ook niet door een paniekerig piepje op elk mogelijk risico gewezen te worden. Zo lang auto's zichzelf niet kunnen besturen, zijn die grillen van mensen de reden dat de auto niet veiliger gemaakt kan worden dan dat hij is. 

Lees ook deel 1 van deze duurtest: 

Volvo XC60: Scandinavian chique

Lees meer over:

Deel via