Eerste indruk: Destiny
Het is één van de allerbelangrijkste game-releases van dit jaar: Destiny. Maakt het de hype waar?
Game-ontwikkelaar Bungie (bekend van Halo) bracht vorige week Destiny op de markt. Met een budget van 500 miljoen (!) dollar is de game het duurste entertainmentproduct ooit. De belofte was dan ook groot: een episch ruimte-avontuur dat je, liefst samen met vrienden, nog tien jaar lang speelt.
Als project is Destiny zeer ambitieus. Het feit dat de makers van Halo een nieuw spel maakten, was voor gamers al genoeg om de harten sneller te laten kloppen. Dit is Bungies grootste project ooit: een combinatie van shooter-actie, een RPG-levelsysteem, science-fiction, een online wereld waarin spelers samen op avontuur gaan, elkaar versterken en de optie om jouw personage uit te bouwen zoals jij dat wil.
Destiny ziet er prachtig uit
Knallen met je vrienden
Het verhaal, hoewel alles behalve boeiend, is dat de mensheid een nieuwe Gouden Tijd heeft gekend, na de ontdekking van een enorme bol in de lucht die de Traveller heet. Niet alleen op de Aarde, ook op Venus en Mars woonden mensen. Van die Gouden Tijd was weinig over na de komst van de Darkness (gemene aliens), waardoor de mensheid werd teruggedrongen naar de aarde. Aan jou (en andere spelers) de taak om het heelal te redden.
In het kort komt dat neer op het aan gort knallen van aliens. Dat doe je alleen of met anderen, bij voorkeur met vrienden. Je kan verschillende missies in een team van maximaal drie personen spelen. Online kun je aan de slag in zes tegen zes gevechten. Ondertussen babbel je gezellig door je headset. Destiny is perfect om met vrienden rond te hangen, wat te lachen en te knallen. En je hoeft je eigen bank niet af.
Met vrienden kun je in de game letterlijk een beetje rondhangen
Waanzinnig mooi
In de game word je uit de dood tot leven gebracht door een Ghost, een vliegend robotje dat dient als gids (ingesproken door Game of Thrones-acteur Peter Dinklage) en die jou heeft gekozen als uitverkorene om alles en iedereen van het kwaad te redden. Vanaf het allereerst moment is het visueel smullen geblazen: Destiny ziet er waanzinnig uit. De omgevingen zijn als concept art, je speelt in een levend scifi kunstwerk. Over de vormgeving is goed nagedacht. Alles, van de vijanden tot de menu's, is prachtig ontworpen.
Met een beetje goede wil speel je de verhaalmissies in een uurtje of 12 á 14 uit. Daarnaast kun je speciale 'strike-missies' spelen, waarbij je met drie man levels doorloopt om grote eindbazen te verslaan. Verder kun je 'patrol-missies' doen, je loopt dan vrij over de planeet om hier en daar generieke missies aan te nemen, die meestal uit niet meer bestaan dan: dood een x aantal vijanden.
Zelfs de laadschermen zijn mooi
Meer van hetzelfde
Daar wringt hem ook de schoen met Destiny. Je bent continu hetzelfde aan doen en de locaties (hoe mooi ook) heb je al snel gezien. De nieuwe gear die je kunt oppakken is schaars en niet erg afwisselend. Bungie had uit kunnen pakken met toffe alienwapens, maar is bij 'klassieke' mensenwapens gebleven: pistolen, snipers, (semi-)automatische geweren, raketwerpers.
Het maakt zelfs niet veel uit welk personage je kiest; in grote lijnen schiet je allemaal met dezelfde wapens en is een afwijkende speelstijl niet nodig. Bij eindbazen pomp je lood in de vijand tot hij neervalt. Na een paar uur min of meer hetzelfde doen wordt gewoon een beetje saai. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het duurste entertainmentproduct ooit. Ook is aan te raden om met mensen van je eigen levelniveau te spelen, want als beginner loop je compleet verloren achter sterkere teamgenoten aan.
Je neemt het op tegen grote eind- en tussenbazen zoals deze
Weinig content
De laadtijden zijn ook behoorlijk aanwezig in de game. Van de ene planeet naar de andere gaan duurt rustig een minuut. Er komt nooit een laadbalkje in beeld, in plaats daarvan zie je jouw ruimteschip vliegen. Ondertussen kun je met vrienden blijven kletsen, maar zeker als je snel ergens iets moet ophalen, is het een behoorlijke zit.
Al met al komt Destiny momenteel gewoon content tekort. Het epische ruimte-avontuur dat je misschien verwacht is over voor je er erg in hebt. Dan blijft alleen de herhaling nog over. Gek genoeg werkt dat voor veel spelers (mij inbegrepen) genoeg om de controller steeds weer op te pakken. De game schiet dan ook echt heerlijk weg. Voor dit jaar staan overigens twee uitbreidingen gepland, waarmee er waarschijnlijk nieuwe missies beschikbaar komen. Daar moet je dan wel weer voor betalen.
Slechts het begin
Zoals Destiny nu in de winkel ligt is 'slechts' de eerste versie van de game. Voor het tienjarenplan van Bungie is het geraamte nu gezet. Het was alleen wel fijn geweest als er een klein beetje meer vlees aan had gezeten bij de lancering van deze nog steeds veelbelovende game. Dan maar even kluiven tot er nieuwe content komt.
Lees ook over Destiny in Bright Ideas 12: Peperduur ruimteavontuur