Conclusie: dit vinden we na de duurtest van de elektrische Ford Explorer

©Bright

Conclusie: dit vinden we na de duurtest van de elektrische Ford Explorer
25 december om 11:11
Laatste update: 25 december om 11:57

Onze autotester Rutger reed een maand in de Ford Explorer. Een volledig elektrische SUV gebaseerd op een basis van Volkswagen. Hoe is het afscheid na vier weken?

Ik had gedacht dat ik de Ford Explorer grondig zou gaan haten. Een Ford die onderhuids een Volkswagen is. Hoe kan dat ooit onderscheidend zijn? Want als je een Volkswagen wil, dan koop je die toch? En als je een Ford wil, dan wil je die vanwege zijn Ford kwaliteiten.

Laat ik voorop stellen: die andere elektrische Ford (de Mustang Mach E) die zich wel volbloed Ford mag noemen heeft betere mogelijkheden in de app, een fijner infotainment systeem en is over het algemeen beter om mee te leven. Maar ook duurder. Dus dat mag.

Ford Explorer: zo veel mogelijk een Ford

Met de Explorer hebben de medewerkers van Ford hun best gedaan om er zo veel mogelijk toch nog een Ford van te maken. Visueel is dat aan de buitenkant gelukt. Je moet een scherp oog hebben om te zien dat de basis van deze auto van Volkswagen komt. Binnenin hebben ze ook hard hun best gedaan, maar de stoelen, het infotainment, het schermpje achter het stuur en vooral de aanraakongevoelige-knopjes geven de harde waarheid bloot.

Kun je met die knopjes leren leven? Als je mij niet bent, dan vast wel. Ik heb elke keer dat ik twee keer moet klikken omdat de eerste keer niet werkte de neiging om in mijn hoofd een ingezonden brief op te stellen naar de bedenkers en testers van deze knopjes. Dat is vermoeiend. Dat moet je niet doen, maar ik kan mezelf toevallig niet tegenhouden.

Als jij dat wel kan, gefeliciteerd, je bent beter in het leven dan ik. Het grote scherm in het midden kan ook als mega Android Auto of Apple Carplay display werken. Dan is het echt fijn dat ie zo groot is als je een app zoekt. Het is dus allemaal voldoende bruikbaar.

Rijgedrag overtuigt

Waar de Ford mij echter overtuigd heeft is met het rijgedrag. Hoe de auto op het pedaal en stuur reageert. De best forse SUV is leuk om te rijden. Iets waar Ford bekend om staat sinds de Escortjes onze wegen onveilig maakten.

De onderstelexperts hebben deze auto gered. Want als je van lekker sturen houdt, maar ook een SUV wil, dan is dit oprecht één van de aanraders in dit segment.

Kijk ook onze video over de Ford Explorer.

Lees meer over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.