Eerste indruk: Apple Carplay
Apple Carplay belooft integratie van je iPhone in je infotainmentsysteem in de auto. We proberen het in de Opel Astra die we voor de Duurtest rijden.
Elke maand staat er een andere auto voor onze duurtest op de oprit. Waar autojournalisten als eerste kijken hoeveel pk er geleverd wordt, gaan wij allereerst op zoek naar een USB-poort en de plek waar we onze telefoon via bluetooth kunnen koppelen. Dat laatste gaat tegenwoordig bij bijna elke auto goed, maar sluit een smartphone aan via USB en je komt de gekste dingen tegen. Regelmatig concurreren de bluetooth-verbinding en de usb-aansluiting met elkaar en werkt afspelen van je mp3'tjes niet, tenzij je eerst bluetooth uitzet en weer aanzet. Dat is mogelijk een iOS-probleem. Ook behandelt elk systeem podcasts anders. De ene gooit ze tussen je albums, de ander maakt er een genre van, de volgende heeft een volledig eigen interface voor podcasts.
Daar moest een betere oplossing voor komen, want je loopt het risico dat mensen hun telefoon achter het stuur gaan bedienen omdat het via bluetooth wel altijd gewoon werkt. Apple introduceerde daarom Carplay, een interface waardoor het scherm in je auto een iPhone-interface krijgt met daarin de apps die 'Carplay-compatibel' zijn. Standaard zijn dat onder andere Maps, Berichten, Telefoon, Podcasts en Muziek. Ook muziekdiensten Spotify en Deezer zijn te gebruiken via de interface.
Plug via USB je iPhone in, klik op Carplay in de interface en voila; je hebt een paar knijters van knoppen op je scherm staan die ongeveer hetzelfde werken als op je iPhone. Klikken, swipen en scrollen is eenvoudig omdat je veel ruimte hebt in de interface. Siri zit dus ook opeens in je dashboard. Dat levert goede gesprekken op in de auto. Zo vroeg Siri me laatst 'hoe heet je moeder?'. Maar bovendien kunnen je berichtjes voorgelezen worden, muziek opgezocht en nog veel meer.
Er zitten twee nadelen aan Carplay. Ik zou graag ook de mogelijkheid willen hebben om met een fysieke knop te scrollen, zodat je wat makkelijker naar de weg kan kijken tijdens de bediening. Een touchscreen blijft een onhandige interface om te gebruiken zonder te kijken. Daarnaast heeft Apple er voor gekozen om je niet door al je muziek heen te laten scrollen, maar op een gegeven moment Siri in te zetten die je vraagt wat je wilt horen. Begrijpelijk: want anders zou je wel eens veel te lang je ogen van de weg kunnen hebben. Maar ik weet vaak niet wat ik wil luisteren, daarom kijk ik juist in die lijst.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="548d3c96-8b6f-4c38-aafa-952d6a4d9aed"></drupal-entity>
Apple Maps via Carplay. Vreet heel hard door je data-bundel...
Ook licht verwarrend; er bestaan opeens twee type interfaces op het scherm. Ik kan via het infotainmentsysteem van de Opel bellen en mp3's afspelen, of ik kan het via Carplay doen. Verwarrend voor wie het principe van Carplay niet begrijpt. Zo is de spraakbedieningsknop op het stuur van onze auto ook opeens van een extra functie voorzien. Kort drukken en je spreekt met het infotainment systeem van Opel, lang drukken en Siri dient zich aan.
Carplay is een mooie toevoeging aan het infotainmentsysteem. Maar Carplay kan niet alles wat je infotainmentsysteem kan (offline navigatie, radio) en dus bestaan ze wat knullig naast elkaar. Daar ligt een kans voor Apple.