Exclusieve hands-on met Nintendo Labo: interactief knutselen
Op 27 april lanceert Nintendo een serie interactieve knutselpakketten die met de Switch-spelcomputer werken. Jan speelde al even met Nintendo Labo.
Ik reisde deze week af naar Nintendo's Europese hoofdkantoor in Frankfurt onder het mom van het 'proberen van een nieuw initiatief'. Ik was op alles voorbereid, maar niet op Nintendo Labo: een out-of-the-box benadering van knutselen, maken, bouwen, samen spelen én gaming, zoals alleen Nintendo die kan bedenken.
Toy-Cons
Voor me lag een grote witte doos met daarin allerlei gestanste stukken karton. Een Nintendo Switch stond in handheld-mode ernaast. Het idee van Nintendo Labo wordt al snel duidelijk: met verschillende delen die je uit de kartonnen vlakken drukt, maak je diverse onderdelen, die je vervolgens met elkaar combineert tot een speelgoedachtig voorwerp. Daarna voeg je de Joy-Cons toe aan je bouwwerk en dan heb je... Toy-Cons.
De gestanste stukken zijn zo gemaakt dat ze uit diverse dikke vouwranden bestaan. Bovendien is het karton waar de onderdelen in zitten opvallend stevig, maar net niet zo dik, dat het niet meer goed te vouwen is. Lijm en scharen komen er (in eerste instantie althans) niet aan te pas. Via het scherm van de Switch krijg je, volledig gelokaliseerd, tekst en uitleg. Met real-time animaties van je bouwsels maar ook met ondersteunde tekstjes word je stap voor stap meegenomen in het vouw- en bouwproces. Een kind kan de was doen, maar de drie Duitse journalisten (en ik) hadden er ook zichtbaar lol in.
Racen met kartonnen 'RC-Cars'
Een van de eerste dingen die we in elkaar vouwden en knutselden was het chassis van een RC-autootje. Toen we die in elkaar hadden gevouwen en geprikt, schoof ik de blauwe en de rode Joy-Cons aan de linker- en rechterzijde van het kartonnen chassis. Het scherm van de Nintendo Switch was inmiddels veranderd in een digitale afstandsbediening.
Door de HD Rumble-functie van de Joy-Cons aan te spreken, en deze flink te laten trillen, beweeg je nu de RC-Car naar links, naar rechts of vooruit. En binnen een mum van tijd konden we een parcours afleggen (tussen kartonnen koffiekopjes).
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="63e4efcf-6c4f-40c2-8727-147c6b1c2ba3"></drupal-entity>
Vouwervaring
Het tweede bouwsel is al een stuk ingewikkelder. Lang verhaal kort: we bouwen een flink uit de kluiten gewassen werphengel inclusief molentje, lijn, plastic dopjes en schroefjes. Waar de RC-Car in 15 tot 20 minuutjes in elkaar gevouwen was, ben je met de hengel – afhankelijk van je vouw-skills – tussen 1 en 2 uur bezig. Maar dan heb je ook wat.
Het bouwen zelf is volgens Nintendo onderdeel van de ervaring. Wanneer de werphengel af is - uit mijn hoofd bestaat die uit een 8 a 10 losse onderdelen - is het tijd om een ‘Nintendo Switch-schermhouder’ in elkaar te vouwen, die we weer combineren met de lijn van de werphengel zelf. Het gekantelde scherm laat vervolgens een diep water zien vol met vissen, waar je naar hartenlust kunt hengelen. Hoe dieper de lijn, hoe exotischer en groter de vissen maar ook: hoe moeilijker ze zich laten vangen. Denk aan een soort Ridiculous Fishing alleen zonder de guns. Door het combineren van de accelerometer en de gyroscoop leest de game hoe hard je aan de hengel rukt en waar de vislijn zich bevindt.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="cada6938-366d-4bfe-8963-a1c934160e7e"></drupal-entity>
Tenslotte kregen we nog een door Nintendo reeds in elkaar geknutselde mini-piano te zien. Die piano bestaat uit talloze kartonnen voorwerpen en werkt volledig met octaven, verschillende geluidseffecten, knoppen, draaischijven en - als we als we Nintendo mogen geloven - nog vele andere verborgen geheimen. Het bouwsel is zeer indrukwekkend en de software op het scherm laat - voor wie dat wil - precies zien hoe de techniek en de programmatuur erachter werkt.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="197e002b-ffd7-4599-84e6-4111f4993dc4"></drupal-entity>
Stickers, knippen, plakken
In totaal zal één Nintendo Labo-pakket vijf van dergelijke ervaringen bieden middels een stapel kartonnen platen en een game-cartridge. Op 27 april komen er twee Nintendo Labo-pakketten uit; een Mix Pakket (waar bovenstaande ervaringen toe behoren) en een Robot Pakket. Daarnaast komt er ook een customize set uit waarmee je de kartonnen Toy-Cons kunt uitdossen met stickers, kleurtjes en andere versiersels. Uiteraard kun je ook gewoon een eigen knutsel- of tekendoos uit de kast halen en lekker aan de keukentafel los gaan. Het Mix Pakket zal in Amerika $69,99 gaan kosten en het Robot Pakket een tientje duurder; $79,99. Europese prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="ebf8e5c2-c241-4702-a438-ab7b7a1cfa7f"></drupal-entity>
Nintendo Labo combineert het 'ouderwetse' knippen, vouwen en plakken van weleer met het modulaire karakter van de Nintendo Switch, en met name de vele functionaliteiten van de Joy-Cons. Het past helemaal in de filosofie van de makers generation die techniek en zelf klooien combineert. En het is weer typisch Nintendo om dat op deze gekke, maar toch weer briljante wijze aan te pakken. Vooral bij gezinnen en jongere gamers zal dit goed vallen.
Lees ook:
Nintendo lanceert Mario Kart op mobiele apparaten
Review Super Mario Odyssey: één groot feest