Iedereen zou 1x in zijn leven een Facebook-ad moeten maken

Iedereen zou 1x in zijn leven een Facebook-ad moeten maken
17 juli 2015 om 11:32
Laatste update: 27 april 2018 om 23:05

Dan ervaar je wat ze allemaal van je weten. Verplichten op middelbare scholen?

Zelden kwam ik meer te weten over wat sociale media allemaal van me weten, dan tijdens het aanmaken van een Facebook-advertentie. Want er is een verschil tussen weten dat Facebook veel van je weet, en het ervaren. Met alle opties die een adverteerder krijgt, kunnen ze bijna op een individueel persoon adverteren.

1. Adverteren voor dummies

Voor een festival dat ik organiseer, bereidde ik me voor om me in het doolhof van sociale media-advertenties onder te dompelen. En daar kwam direct de eerste eyeopener: het is dummy proof. Binnen een paar klikken heb je een mooie advertentie op poten. Oké, je moet even zorgen dat de reclameafbeelding niet te veel tekst bevat, maar verder wijst het zich vanzelf.

2. Doelgroepen

Daarna wordt het pas echt interessant: bij het selecteren van je doelgroep. Facebook laat je kiezen op locaties, leeftijd, geslacht en talen. Dat ligt nog voor de hand. Maar bij ‘Meer demografische gegevens’ kun je een selectie maken op relatie, etnische affiniteit, of de doelgroep bijna jarig is, een lange-afstandsrelatie heeft, of pas geleden verloofd is (binnen 3 maanden, of toch binnen 6?) Of wil je de Facebook-gebruiker bereiken die niet bij zijn gezin is?

3. Interesses en gedrag

Daarna kan je aangeven wat jij denkt dat jouw publiek leuk vindt. Dat gaat zo ver als interesses in vakanties naar meren of zoekmachineoptimalisatie.

Voeg daar nog Gedrag (zoals foto-uploaders of expats uit Brazilië) en Connecties (zoals fans van je Facebook-pagina of daar de vrienden van) aan toe, en je hebt je doelgroep compleet.

Adverteren op 1 persoon

Aan de rechterkant zie je het metertje verschuiven met wat je mogelijke bereik is. Daalt het kwik onder de 1000 personen, dan wordt de meter niet meer geüpdatet, maar met een beetje talent is het zeker mogelijk dat je een advertentie samenstelt die slechts voor één persoon is.

Het gaat over het algemeen niet om informatie die Facebook uit het ingevulde profiel haalt, maar het komt uit alles wat de gebruiker schrijft, leuk vindt, aanklikt, aanvinkt of waar hij net iets te lang met zijn muis op blijft hangen.

Verplichten

Nu zijn dit allemaal dingen die ik wel eens voorbij heb zien komen en ik weet dat Facebook elke scheet die ik laat opslaat. Maar door een keer te ervaren hoe het is om aan de andere (adverteerders)kant te zitten, werd ik een stuk bewuster dat er iemand over mijn schouder aan het meekijken is - en notuleert wat ik doe.

Daarom lijkt het me goed als iedereen een keer het volledige riedeltje doorloopt en op alle ‘Geavanceerde opties weergeven’-knoppen klikt. Verplicht het op middelbare scholen, zodat de scholieren weten wat Facebook weet.

En wees niet bang voor hoge kosten: je hoeft de advertentie niet eens ècht te plaatsen. Dus je creditcardnummer mag je voor jezelf houden. Voorlopig.

Beeld: video van Facebook over ads

Lees meer over:

Deel via