Kabinet: elektrische leasefiets aantrekkelijker maken

Kabinet: elektrische leasefiets aantrekkelijker maken

20 maart 2018 om 07:56
Laatste update: 20 maart 2018 om 07:58

Het kabinet wil dat meer mensen de (elektrische) fiets pakken naar hun werk in plaats van de auto en versimpelt daarom de belastingregels.

Lees ook: De beste drie e-bikes

Nu is het zo dat als je een fiets van de zaak hebt, je precies moet bijhouden hoeveel kilometers je er privé mee rijdt en hoeveel tussen je huis en je werk. Het bedrag dat je kwijt bent aan reparaties, onderhoud, verzekeringen en stroomverbruik als je een elektrische fiets hebt, mag je aftrekken van het aantal privékilometers. Het bedrag dat daarna overblijft, telt mee bij je salaris waar de werkgever belasting over moet betalen.

Werkgevers zijn huiverig om hun werknemers zo'n leasefiets te geven, want als het bedrag dat overblijft heel hoog uitvalt, zorgt dat voor een naheffing die de werkgever moet betalen. Bovendien zorgt het voor veel administratieve rompslomp, schrijft staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) in een brief aan de Tweede Kamer.

Terwijl er volgens branchevereniging Bovag ruim 700.000 leaserijders zijn die hun auto van de zaak ook privé gebruiken, rijden er maar 10.000 leasefietsen rond. De branchevereniging deed vorig jaar zomer nog een oproep om de belasting op een fiets van de zaak helemaal af te schaffen.

Bijtelling, net als bij auto's

Door de regels voor fietsen nu hetzelfde te maken als die voor auto's hoopt het kabinet dat er meer mensen naar hun werk fietsen. Dat betekent dat er een zogenaamde forfaitaire bijtelling komt, zoals nu ook al voor leaseautorijders geldt.

Dat houdt in, dat leaserijders in ruil voor het betalen van 2,7 procent van de nieuwwaarde van de auto, die ook privé mogen gebruiken. Hoe hoog het percentage is dat voor fietsers gaat gelden, moet nog bepaald worden.

2020

"Fietsen is gezond en goed voor het milieu en vermindert files", geeft staatssecretaris Snel als reden voor zijn plan. Zijn collega-staatssecretaris van Waterstaat en Infrastructuur Stientje van Veldhoven (D66) heeft ook hoge verwachtingen: "Wanneer je bedenkt dat meer dan de helft van de autoritten korter is dan 7,5 kilometer, is daar zeker winst te halen." 

Als alles gaat zoals gepland, gelden de nieuwe regels vanaf 1 januari 2020. 

E-bike kopen? Hier moet je op letten.

Volg ook ons YouTube-kanaal

Lees ook: De beste drie e-bikes

Lees meer over:

Deel via