Webwinkels mogen niet weigeren op basis van locatie

Webwinkels mogen niet weigeren op basis van locatie
6 februari 2018 om 15:32
Laatste update: 26 april 2018 om 14:04

Alle Europese online shoppers krijgen binnenkort een groter aanbod als zij op jacht gaan naar kleding, tickets of hotelkamers op een website in een ander Europees land.

Wie kent het niet: je zoekt iets op een site in het buitenland, maar wordt vervolgens automatisch omgeleid naar de Nederlandse variant van de site. Het klinkt misschien niet als zo'n heel groot probleem, maar de gevolgen kunnen groot zijn, legt Johannes Kleis van consumentenorganisatie BEUC uit. Buitenlandse bedrijven konden klanten uit Nederland namelijk discrimineren op basis van hun woonplaats, nationaliteit of Nederlandse bankpas, zegt hij. "Daar is de consument de dupe van, want die kan geen goedkopere producten in het buitenland zoeken of het aanbod is kleiner."

Einde aan geoblocking

Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met de nieuwe regelgeving die een einde moet maken aan geoblocking. Daardoor mag je als online shopper niet meer worden omgeleid naar een Nederlandse variant van een buitenlandse webshop met een ander aanbod waar minder of duurdere producten op staan. Bedrijven mogen je niet meer weigeren als klant op basis van je woonadres. Het idee is dat klanten uit het binnenland en het buitenland op dezelfde manier worden behandeld.

Over het voorstel is al jarenlang onderhandeld door EU-parlementariërs, de Europese Commissie en de regeringen van alle lidstaten. De wetgeving moet nu nog door al die lidstaten worden goedgekeurd, maar dat is min of meer een formaliteit. Als dat gebeurt, treden de nieuwe regels eind dit jaar in werking.

Hoe mooi het ook klinkt: voor twee zaken biedt de wet geen oplossing. Dat bedrijven in het buitenland je niet meer kunnen weigeren als klant, is vooral prettig voor diensten of producten die niet vervoerd hoeven te worden. Want kleding kan bijvoorbeeld via de Spaanse site van een bedrijf wel goedkoper zijn, het verzenden ervan kost natuurlijk ook meer vanuit daar.

Uitzondering voor muziek en video 

De nieuwe regels gelden niet voor digitale producten waar copyright op rust, zoals e-books, gedownloade muziek of software. Aanbieders ervan mogen die tegen verschillende prijzen blijven aanbieden in landen of besluiten om ze helemaal niet aan te bieden in bepaalde landen. Ook aanbieders van tv-series, films of sportevenementen, zoals omroepen of een aanbieder als Netflix ontspringen de dans: zij mogen hun inhoud blijven blokkeren op basis van landsgrenzen. Daarvoor was de druk van de copyrightlobby te groot.

Bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org is men opgelucht dat er geen leveringsverplichting in de regels is opgenomen, want dat had tot veel gedoe en extra kosten kunnen leiden. "Stel je voor dat je jouw product in Griekenland móet leveren, als je je helemaal niet op deze markt richt", geeft woordvoerder Martijn Hos als voorbeeld. 

De regels zijn een mooie gelegenheid voor bedrijven om 'goed na te denken' waar ze zich op richten, aldus Hos. "Als je jouw website in het Engels vertaalt, dan wek je daarmee misschien de suggestie dat je in Groot-Brittannië levert, terwijl je dat helemaal niet doet." 

Bol.com: 'niet heel relevant'

Bij Bol.com, een van de grootste webwinkelbedrijven van ons land, worden ze koud noch warm van de veranderingen. De discussie is niet 'heel relevant' voor het bedrijf, laat woordvoerster Marjolein Verkerk weten. Het bedrijf richt zich op Nederlandssprekende consumenten en heeft verder niet de ambitie om klanten buiten het Nederlandse taalgebied te werven.

Wie dat wil, kan wel via een vertaalknop informatie in het Engels krijgen, maar dat is vooral op expats gericht, al worden bestellingen ook naar het buitenland verstuurd. Het bedrijf rekent klanten in België geen andere prijs dan in Nederland, verzekert de woordvoerster nog. 

Lees meer over:

Deel via