Duurtest Hyundai Ioniq Electric: hoe ver gaat ie?

Duurtest Hyundai Ioniq Electric: hoe ver gaat ie?

24 februari 2017 om 15:36
Laatste update: 26 april 2018 om 23:22

De belangrijkste specificatie van de elektrische auto is het bereik. Hoe scoort de Hyundai Ioniq Electric op dit vlak?

Voordat we op de details ingaan, eerst een herhaling van het huiswerk. Volgens de NEDC-testcyclus is het bereik van de Ioniq Electric 280 kilometer. Je gemiddelde verbruik zou dan precies 10 kWh zijn. Een volstrekt ongeloofwaardig getal. Daar moet je Hyundai niet de schuld van geven, maar de verplichte test. De NEDC is een gestandaardiseerde cyclus waarbij de auto's het grootste gedeelte van de test de 50 km/u niet overschrijden. De test vindt plaats in een lab, waar automakers allerlei trucs uit kunnen halen, zoals dure smeermiddelen en te hard opgepompte banden, om een zo positief mogelijk resultaat te krijgen. Speel je daar niet in mee, dan is jouw auto op papier minder zuinig dan de concurrent. Don't hate the player, hate the game

Je rijstijl is cruciaal

De afgelopen weken reden wij een paar honderd kilometer snelweg en een paar honderd kilometer provinciale wegen, afgewisseld met stadsverkeer. Daar zit (tot niemands verbazing) vrij veel verschil tussen. Op snelwegen is het bereik bij een lage omgevingstemperatuur (negatief voor het bereik) ongeveer 170 kilometer. Of zoals ik het aan de wederhelft uitleg: na 150 kilometer moet je aan een paal staan. Bij veel stadsverkeer en ritjes tot 80 km/u kruipt dat bereik omhoog richting 200 kilometer.

Daarbij is je rijstijl van essentieel belang. Laat je de auto uitrollen voor een afslag in plaats van op het laatste moment te remmen dan word je goed beloond. Op één traject heb ik een verbruik van 14kWu op de heenweg (met braaf rijgedrag) en 17kWu op de terugweg (laat remmen, stevig optrekken) gerealiseerd. Het verschil tussen 200 kilometer bereik en 164 kilometer.

Minder dan 150 km per dag? Dan zit je goed

In praktijk is het bereik van de Ioniq zo groot dat ik veel ritjes zonder tussentijds laden kan maken. Alleen voor een retourtje Groningen-Amsterdam op één dag is de extra laadtijd van 45 tot 60 minuten nog wel een obstakel in een drukke agenda. Voor sommige chauffeurs zal dat nog een obstakel zijn. Maar rijd je zelden meer dan 150 kilometer op een dag, dan is de Hyundai prima geschikt. 

Eerder in deze duurtest:

Duurtest Hyundai Ioniq Electric: frisse nieuwkomer 

Duurtest Hyundai Ioniq Electric: ja, maar welke?

Lees meer auto-tests in onze rubriek Duurtest

Lees meer over:

Deel via