Duurtest: Fiat Panda (1985) vs Fiat Panda (2016)
Rutger deed aan tijdreizen. Hij reed van Groningen naar Amsterdam met de Fiat Panda uit 1985 en terug met de Fiat Panda uit 2016.
Het is een dikke 10 jaar geleden dat ik met mijn Peugeot 205 GTI uit 1988 naar Kroatië en terug reed. Het voelde destijds niet als een bijzondere prestatie. Kort daarvoor reed ik in 1 dag van Marseille naar Groningen in een Mini uit 1995 (naar een ontwerp uit 1959). Tegen geen van die ritjes zag ik zo op als tegen de 200 kilometer in de Panda deze week. Waarom? Omdat autorijden fundamenteel veranderd is. Omdat chique opties van destijds, nu onmisbare een standaarduitrusting geworden is. Omdat je nu niet tegen elkaar hoeft te schreeuwen bij 120 km/u.
Het zal niemand verbazen op welke twee gebieden de grootste stappen gezet zijn: comfort en veiligheid. Ja, de Panda van nu kan harder en trekt sneller op, maar dat is een kwestie van gewenning en geen wezenlijk verschil. Op het gebied van veiligheid zijn er zowel passief als actief grote stappen gezet. Waar de Panda uit 1985 één grote kreukelzone is, daar heeft de nieuwe Panda een constructie die er voor zorgt dat je bij een aanrijding het motorblok niet op schoot krijgt of één van de voorwielen tussen de benen. Airbags maken het af. Waar je met de oudere broer de voortanden in het stuur zou hebben staan, komt er nu met een flinke klap een zak lucht in je gezicht terecht. Ook geen pretje, maar beter voor je overlevingskansen.
Het toegenomen comfort zit boven alles in het rijgeluid. De oude Panda brengt door allerhande kieren en gaten buitenlucht naar binnen met veel kabaal en met name bij hoge snelheden wordt dat vermoeiend. Het motorblokje wordt wel aangenaam overstemd, maar ik zou haast met een noise-cancelling headphone achter het stuur gaan zitten.
Ook sturen en remmen bij lage snelheden is hard werken in de Panda van 1985. Het doet je plots weer beseffen hoe ontzettend comfortabel een auto uit het kleinste segment al kan zijn. Bedenk daarbij dat de Panda toen 10.000 gulden kostte en nu 10.000 euro. De luie rekenaar zou dus zeggen: voor het zelfde geld heb je veel meer auto.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="91e574f7-c78c-4aba-9114-d04a64722a77"></drupal-entity>
Wat kost comfort?
Mijn zoontje van 8 was overigens duidelijk: hij had na de rit met beide auto's een sterke voorkeur voor 'de rammelbak'. Dat is een groter avontuur. Je voelt dat je 120 km/u gaat met een cakeblik over een plak asfalt. Als je stuurt moet je soms aan het stuur trekken. Hard remmen betekent dat je de rug in de stoel moet persen, om de voet stevig genoeg op het pedaal te krijgen. Wie daar de energie voor heeft kan het comfort van een moderne auto als een gemis zien.
Lees deel 1 van deze Panda-duurtest. Volgende week het slot.