Apple krijgt handelsmerk op ontwerp Apple Store
Na het uiterlijk van iPads en iPhones heeft Apple ook het uiterlijk en interieur van zijn winkels vastgelegd.
Apple probeert al een aantal jaar een handelsmerk op het ontwerp van zijn kenmerkende Apple Stores vast te laten leggen. Een handelsmerk is geen patent; in plaats van een uitvinding beschermt een handelsmerk kenmerken die mensen sterk met een merk associëren. Het handelsmerk van Coca Cola is een bekende: de specifieke vorm fles die zij gebruiken mag, om verwarring te voorkomen, niet door andere makers van cola gebruikt worden. Apple heeft nu ook een dergelijk handelsmerk in handen.
Het handelsmerk beschrijft in enig detail de verschillende aspecten die een Apple Store onderscheiden. Zo zijn een 'helder glazen winkel-gevel omrand met panelen' en 'langwerpige tafel met krukken, gezet onder een beeldscherm dat gelijk loopt met de wand' enkele kenmerken die zijn winkels volgens Apple speciaal maken. Bij het handelsmerk zit ook een schematische tekening van de 'standaard' Apple Store. Het is de winkel zoals je die vooral in de VS maar ook in verschillende Europese landen vindt in bijvoorbeeld warenhuizen.
In theorie kan Apple concurrenten die het handelsmerk in hun ogen overtreden voor de rechter slepen. Voorbeelden zijn er inmiddels in ieder geval voldoende. De winkels van Microsoft bijvoorbeeld, die met hun glazen gevels, strak gerangschikte tafels en lyrisch personeel in felgekleurde shirts wel erg bekend aan doen. En wat te denken van de winkels van Samsung of Sony? Onderscheidend is anders. Het zekere voor het onzekere dus, al is Apple er ondertussen vast ook achter dat een rechtszaak geen garantie op gelijk is.