Dvd-verkoop Monty Python 23.000% omhoog
Hoe zorg je ervoor dat mensen je films en series kopen in plaats van gratis online bekijken? Monty Python is erin geslaagd.
Platen- en filmmaatschappijen zijn nog steeds als de dood dat hun content gratis op sites als YouTube terechtkomt. Het zou het einde van de dvd-verkoop betekenen. Het tegendeel blijkt waar, in elk geval voor Monty Python. De Britse komediegroep Monty Python opende eind november een eigen YouTube-kanaal met videoclips in hoge kwaliteit van hun meest populaire materiaal.
'Drie jaar hebben jullie YouTubers ons afgezet door tienduizenden van onze video's op YouTube te plaatsen. Nu zijn de rollen omgekeerd. We weten wie je bent, waar je woont en we kunnen achter je aankomen op manieren te verschrikkelijk zijn om te vertellen. Maar buitengewoon aardig als we zijn openen we een eigen YouTube-kanaal. We willen er wel iets voor terug. Klik op de links en koop onze films en tv-shows om de pijn van jaren afgezet te zijn te verzachten.'
Die boodschap werkt. De dvd-verkoop op Amazon groeide met maar liefst 23 duizend procent en de dvd's staan op nummer 2 op Amazon’s Movie’s and TV Bestseller List. Het zoveelste voorbeeld waar bange filmmaatschappijen maar eens goed naar moeten kijken.