© Bright TV

YouTube wil minder eentonig worden en test tabblad Explore
Niet wéér Enzo Knol

Zo wil YouTube minder eentonig worden

24 juli 2018 om 08:15
Laatste update: 24 juli 2018 om 20:50

YouTube beseft dat het te vaak dezelfde soort video's aan je voorschotelt. De site test een nieuw onderdeel om je meer video's die bij je interesses passen te laten ontdekken.

Naast doeltreffend kunnen de aanbevelingen van YouTube ook best vervelend zijn. Soms lijk je in cirkels binnen je eigen interesses rond te draaien, met dezelfde of inwisselbare video's over hetzelfde thema.

Dat lijkt YouTube zich ook te realiseren en daarom test het nu een nieuw tabblad in zijn app: Explore. In de test vervangt Explore het tabblad Trending.

"Het is voor gebruikers die zeggen: 'ik houd van alle aanbevelingen, maar soms is het te veel van hetzelfde'. Ze willen hun horizon verbreden", vertelt YouTube-ontwikkelaar Tom Leung op het kanaal Creator Insider, dat bedoeld is voor videomakers. "Explore laat andere onderwerpen, video's en kanalen zien waar je normaal gesproken niet op komt."

Wel gepersonaliseerd

Toch zijn de video's in Explore nog steeds gepersonaliseerd op basis van je kijkgeschiedenis. "Dus als je video's hebt bekeken over telescopen, dan zal je in Explore video's zien over high-end camera's."

Het onderdeel Trending, met de populairste nieuwe video's, is in deze test slechts een onderdeel van Explore. Op dit moment test YouTube de functie bij 1 procent van de gebruikers op iPhones en iPads. Als het een succes is, wordt het uitgerold naar alle YouTube-kijkers.

'YouTube is nummer 1 merk'

YouTube is altijd erg voorzichtig met het invoeren van nieuwe features. Mede door deze continuïteit is de videosite zo populair geworden.

Vandaag publiceerde onderzoeksbureau Morning Consult een onderzoek waaruit blijkt dat YouTube onder millennials het meest geliefde merk ter wereld is, gevolgd door Google en Netflix.

Subscribe je ook op het Bright YouTube-kanaal

Lees meer over:

Deel via