Pocophone van Xiaomi heeft goede specs voor lage prijs
De Chinese telefoonmaker Xiaomi brengt de nieuwe betaalbare smartphone Pocophone F1 ook in Nederland op de markt.
Poco is het nieuwe submerk van Xiaomi, de snelgroeiende Chinese smartphoneverkoper. Met het Poco-merk wil Xiaomi de concurrentie aangaan met andere Chinese smartphonemakers zoals OnePlus en Huawei, maar ook met het Zuid-Koreaanse Samsung.
De Poco F1 is een toestel met 6,2-inch lcd-scherm met een resolutie van 2246x1080. Een extra lang full hd-scherm dus, zoals inmiddels standaard is bij nieuwe smartphones. Bovenaan het scherm zit een inkeping waar onder meer de 20-megapixel selfiecamera, speaker en een infraroodscanner voor gezichtsherkenning in zitten.
De telefoon draait op een Qualcomm Snapdragon 845-chip, de snelste Snapdragon-chip van dit moment die in de meeste nieuwe high-end Android-toestellen zit. De Poco F1 komt in uitvoeringen met 6 GB werkgeheugen en 64 of 128 GB opslagruimte en in een versie met 8GB ram en 256 GB opslag. De 4000 mAh-accu van de telefoon ondersteunt Quick Charge 3.0.
Bij Nederlandse webwinkels is het toestel voor circa 370 euro verkrijgbaar.
Veel lagere prijs
Achterop het toestel zit een dubbele cameralens, bestaande uit een 12-megapixelsensor die de foto maakt en een 5-megapixelsensor voor het vastleggen van informatie over de scherptediepte. De telefoon weegt 182 gram, is 8,8 millimeter dik en komt in de kleuren zwart, blauw en rood, met daarnaast een speciale editie met achterkant van koolstofvezel.
Samsung moet vrezen
Met de Pocophone F1 wil Xiaomi de strijd aangaan met onder meer de OnePlus 6 en Samsung Galaxy S9.
Onlangs werd bekend dat vooral Samsung te vrezen heeft van de opkomende Chinese smartphonemakers. Waar Samsung zijn telefoonverkopen in een jaar tijd zag dalen, groeide de verkopen van onder meer Huawei en Xiaomi flink. Beide merken bieden Android-telefoons die de prestaties van Samsung-toestellen benaderen, maar vaak voor een veel lagere prijs.
Xiaomi zag zijn omzet het afgelopen kwartaal nog stijgen met 68 procent ten opzichte van vorig jaar. Winst maakt het Chinese bedrijf nog nauwelijks, mede omdat het zijn telefoons tegen zulke lage prijzen verkoopt.