Hoewel Facebook het omstreden databedrijf Cambridge Analytica heeft verbannen, is het nog altijd mogelijk om zogenaamd namens Cambridge Analytica advertenties te plaatsen op het sociale netwerk.
Dat ontdekte Business Insider dat twee advertenties plaatste op Facebook, die zogenaamd betaald werden door het inmiddels failliete Cambridge Analytica. Tijdens het controleproces greep Facebook niet in, en de reclames konden enkele dagen blijven draaien.
Cambridge Analytica kwam begin dit jaar in opspraak omdat het de gegevens van grote aantallen Facebook-gebruikers had verzameld zonder dat de gebruikers daarvan op de hoogte waren. De informatie werd onder meer gebruikt tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016.
De onthulling van Business Insider komt op een pijnlijk moment voor Facebook. Volgende week vinden er in de Verenigde Staten verkiezingen plaats voor het Huis van Afgevaardigden en een deel van de Senaat.
Brexit-referendum
In verschillende landen eist Facebook sinds dit jaar dat er bij politieke advertenties vermeld staat wie de betreffende reclame heeft betaald. Afgaande op de test van Business Insider hoeft deze informatie dus niet te kloppen.
De site plaatste twee omstreden advertenties die eerder waren gebruikt tijdens het Brexit-referendum. Nadat Facebook was geattendeerd op de dubieuze reclame, besloot het sociale netwerk de reclame weer te verwijderen.
“De advertenties zijn nep en in strijd met ons beleid”, verklaart een woordvoerder van Facebook tegenover Business Insider. Het sociale netwerk roept gebruikers, journalisten en onderzoekers op om verdachte advertenties te melden.
ChristenUnie-leider bekeerd tot de islam
Het is niet voor het eerst dat wordt aangetoond dat het makkelijk is om dubieuze politieke advertenties op Facebook geplaatst te krijgen.
Vorige maand liet Brandpunt zien hoe makkelijk het is om nep-advertenties te verspreiden via Facebook. Zo kwam onder meer een uit de duim gezogen bericht dat de leider van de ChristenUnie Gert-Jan Segers zich tot de islam had bekeerd, door de Facebook-keuring.
Vorige week toonde Vice nog aan dat het mogelijk is om uit naam van vice-president Mike Pence, ISIS en alle honderd Amerikaanse senatoren reclames in te kopen. Vice slaagde er onder meer in om advertenties die in 2016 door Russische trollen op Facebook waren geplaatst, in precies dezelfde vorm opnieuw gepubliceerd te krijgen.
Tips: verander deze Facebook-instellingen
Meer tech-video's? Volg het Bright YouTube-kanaal