Kia e-Niro 64 kWu
De Kia e-Niro kost net iets meer dan 40.000 euro en biedt daarvoor stressloos lange afstand rijden op stroom.
Onze favoriete elektrische middenklasser is opnieuw een Koreaan. Nadat de Hyundai Kona de Nissan Leaf versloeg, is het nu de Kia e-Niro die de titel pakt. Hij kan net als zijn Hyundai halfbroer zo'n 400 kilometers (inclusief snelweg) rijden voordat hij weer aan de stekker moet en hij kan laden met 75 kW (zo'n 350 kilometer bereik in een uurtje). Maar bovendien is hij ruimer op de achterbank en in de kofferruimte dan de Kona. En hij ziet er ook nog eens fraaier uit. Zowel van binnen als van buiten.
De e-Niro is met een instapprijs van 42.150 euro wel duurder dan de Kona, die net onder de 40.000 euro zit. Maar als je de opties gaat vergelijken, kom je dichter in de buurt. Vergeleken met de nieuwe Nissan Leaf e+ met ongeveer hetzelfde bereik, ben je zelfs iets goedkoper uit en kun je nog steeds sneller laden. Standaard wordt er ook heel wat aan opties geleverd: adaptive cruise control, autonome rijbaanvolgassistentie, automatisch grootlicht, navigatie met de TomTom Live-dienst, Apple Carplay, climate control, keyless entry, stoelverwarming voor, stuurwielverwarming, een regensensor en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Wie daar nog niet genoeg aan heeft, koopt voor 3000 euro extra de Executive Line met als belangrijkste ingrediënten een iets groter scherm in de middenconsole (8 inch in plaats van 7 inch), draadloos opladen, een JBL-geluidssysteem, LED-koplampen, leren bekleding, stoelverwarming achter, stoelventilatie voor en het bijzonder praktische RCTA: een systeem dat je waarschuwt als er een auto aankomt terwijl jij achteruit rijdt. Bijzonder prettig als ik mijn oprit af moet rijden.
Belangrijkste nadeel van de Kia e-Niro is dat hij thuis niet erg snel kan laden. In de praktijk komt er ongeveer 18 kilometer per uur bij aan een gewoon paaltje. Tenzij je een 1 fase 31A-aansluiting thuis hebt, is dat een beetje een domper.
De befaamde 7 jaar garantie van Kia geldt ook voor deze elektrische auto, inclusief de accu (tot 70% van de capaciteit). Het is wachten totdat de grote volumemerken uit Europa hun prijzen en specificaties in dit segment bekend gaan maken. Maar op dit moment is Kia heer en meester in dit segment, want later dit jaar zal ook nog de Kia Soul uitkomen in volledig elektrische variant met grotendeels dezelfde specificaties als deze Niro en een iets hipper ontwerp.
Ga naar Bright Stuff voor meer producten die wij aanraden