Duurtest Kia Soul: elektrisch met smoel
Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt deze maand met de Kia Soul, de halfbroer van de elektrische Kia e-Niro. Die betaalbare elektrische auto krijgt dus concurrentie uit eigen huis.
Kijk ook:
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Dit keer: de nieuwe Kia Soul.
De historie van de betaalbare elektrische auto in ons land heeft de volgende hoofdrolspelers: Nissan Leaf, Renault Zoe, en de Hyundai/Kia-tweeling (Hyundai Kona en Kia e-Niro). De kenner zal meteen zien dat we van 120 kilometer bereik naar 400 gaan in deze stapjes. Met de Koreaanse combo was range anxiety dan ook opeens iets van het verre verleden.
Maar zowel de Hyundai Kona als de Kia Niro zijn geen auto's die je koopt vanwege het aansprekende design. De een zal ze mooier vinden dan de ander, maar het zijn geen Alfa Romeo's. Dat is de Kia Soul die we deze maand rijden ook niet. In tegendeel: het is een zelfverzekerd stijlstatement van een niet-Westers merk. De vierkantige vorm, de opgetrokken neus. De lichtbalk die over de hele breedte van de auto lijkt te liggen en de achterlamp units die zelfs een heel rondje proberen af te maken.
Het is veel meer een auto van het type: je vindt hem vreselijk of heel erg leuk. Ik val in die laatste categorie en zal jullie dus vier weken lang de lof van de Kia toezingen. De liefde is er niet alleen voor die gekke buitenkant. Onder de vloer ligt dezelfde 64 kWu-accu die ons in de Kona 400 kilometer op één lading bracht. Die met maximaal 75 kW laadsnelheid kan laden.
Hij mag er dan uitzien als een stripfiguur: de prestaties zijn bijzonder serieus. Wij gaan hem een maand lang aan de tand voelen.
Heb je vragen over deze auto? Stel ze op Facebook of Twitter.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg alle updates.