Duurtest: Peugeot 508 doet niemand na
Na een maand jubelen over de elektrische Kia e-Niro stapt autotester Rutger in een Franse diesel. Kun je daar nog mee aankomen in 2019?
De komende vier weken rijd ik in een Peugeot 508 Berline. Dat is Frans voor sedan dacht ik, maar bij deze jongen komt de achterruit mee omhoog, dus hebben we het over een hatchback. Maar dan met een kontje. De outline heeft nog het meest weg van een Audi A5, maar de detaillering is overtuigend eigen. Deze auto probeert niemand na te doen.
Zeker in de witte kleur die wij hebben is geen designnuance verstopt. In de deur zit een zwierige streep die met een u-bocht weer richting de achterwielen zwaait. De lichtunit is één grote zwarte balk over de kont van de auto. De voorlampen hebben een soort slagtanden die de bumper doorsnijden en dan zijn we er nog niet eens ingestapt.
Ik heb na twee dagen rijden de eerste duimpjes al weer gehad, iemand die zijn liefde voor Citroën en Peugeot kwam belijden terwijl ik voor de brug stond te wachten én de 508 staat ook al weer in een aantal familiealbums.
Interieur
Als al die nieuwsgierige aagjes door de getinte ruiten konden kijken zouden ze blijven kwijlen. De stoelen zien eruit als van een auto van twee klasses duurder. Het kleine stuurtje lijkt een kruising tussen een racestuur en iets uit een science fiction film. Het middenscherm wordt ondersteund door een aantal grote pianoknoppen van aluminium, die op hun beurt weer een aantal subtiele in het kunststof verwerkte knoppen onder zich hebben.
Het is precies wat de Kia niet was. Uitbundig, uitgesproken, soms licht verwarrend. Na een maand in de auto die de linkerhersenhelft 100 procent overtuigd had dat er niets beter is in de wereld, is het een kleine verademing om in de 508 te stappen.
Totdat je de motor opstart. De 2 liter doet prima zijn werk. Hij is pittig, de automatische versnellingsbak doet onmerkbaar zijn werk. Maar na vier weken zonder motorgeluid voelt het wel bijzonder archaïsch om opeens weer platgedrukte plankton op te stoken. Om überhaupt een uitlaat te hebben (hoe lekker die er ook uitziet).
Alhoewel ik er stellig van overtuigd ben dat ik over vier weken nog steeds liever een elektrische aandrijving heb dan deze dieselmotor, geef ik de 508 alle kansen om me verder te verleiden. Volgende week meer.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.
Kijk ook: review elektrische Kia e-Niro
Volg Bright op YouTube voor meer auto-video's