Bright-autotester Rutger Middendorp reed vier weken in de Hyundai die de nieuwe designrichting van het Zuid-Koreaanse merk aangeeft. Hoe is dat bevallen?
Rutger Middendorp test elke maand een auto voor Bright. Hyundai Tucson Hybrid plaats voor een nieuwe auto in de Bright Duurtest. Tijd voor onze conclusies. Eerst even het meest voor de hand liggende uit de weg helpen: ja, dit was een hybride. Ik reed er ongeveer 1 op 14 mee op benzine. Dat is voor een grote SUV goed, maar voor de aarde wat minder. De plug-in hybride lijkt de betere keuze (als je hem braaf inplugt), alhoewel ik die aandrijflijn in andere auto’s niet zo verfijnd vindt als deze hybride. Voor het verbruik is dat wel de beste optie.
Wat echter het meest opvallende was van de afgelopen weken is de respons die ik kreeg. De Tucson is nooit een enorme verkoophit geweest en ook dit model heb ik in de vier weken testen slechts één keer getroffen. Mensen weten dus lang niet altijd wat het is en hun eerste reactie is over het algemeen positief. En ik snap wel waarom: dit is een gemeen uitziende auto.
Onze testwagen had te kleine 17 inch velgen er onder. Dat past niet bij zo’n grote auto. Maar als je onze auto in dat 'Darth Vader zwart' met die donker chromen grill op de juiste wielen zet, heb je echt een auto met uitstraling. Ja, dat zei ik. Van een Koreaanse SUV. Wat is er gebeurd met de wereld?
Het interieur is over het algemeen ook fraai. Twee lijntjes lopen over de deur door in het dashboard en maken een vloeiende beweging naar de middenconsole. Subtiel, verfijnd én niet gejat van een Europese auto. Ik ben minder enthousiast over de manier waarop het scherm verwerkt is. Die hadden ze eigenlijk à la de Alfa Romeo Giulia achter de plaat van de middenconsole moeten plakken in plaats van met een dikke rand er in.
Het interieurontwerp smeekt om subtiliteit op deze plek en dat krijgt het niet. Ook de touchknoppen zijn niet echt naar mijn smaak. Ik wil voelen of ik iets ingedrukt heb. Zeker als het om volume gaat. Gezien je bijna alles op het stuur kan doen met echte knoppen is dat geen groot bezwaar.
Het scherm achter het stuur is fraai en de dodehoek-cameraprojectie daarin is fenomenaal slim verzonnen. Een full-size navigatiekaart zou wel een toevoeging zijn en ik zou sowieso wel iets meer in layout willen kunnen kiezen.
De markt voor SUV's in deze prijsklasse is groot en je hebt dus heel wat te kiezen. Maar wil je een 'leftfield choice', oftewel iets dat je buurman niet heeft staan, dan heb je aan deze Tucson een hele goede auto.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTube-kanaal.