Bright Duurtest Week 1

Duurtest Volvo XC40 P8 Recharge: de introductie

© Bram Willemse

Duurtest Volvo XC40 P8 Recharge: introductie
11 mei 2021 om 08:50
Laatste update: 12 juli 2021 om 14:49

Deze maand rijdt Bright-autotester Rutger met de Volvo XC40 P8 AWD Recharge: een volledig elektrische SUV van de Zweedse automaker. Vandaag maken we kennis.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

De Volvo XC40 Recharge is een gek vehikel. Eerder reden we al de XC40 met een brandstofmotor en dat is een hele fijne wagen, maar de elektrische aandrijflijn past eigenlijk nog beter bij het karakter van de Zweed dan hoe hij oorspronkelijk ontwikkeld is. De XC40 staat op het elektrische skateboard van de Polestar 2. Die auto is van de grond af ontwikkeld als elektrisch, de XC40 natuurlijk niet. Maar het betekent wel dat je een 75 kWu accu hebt, dat je in 4,9 seconde naar de 100 km/u sprint en dat je kunt snelladen met 150 kW. Precies de cijfers van de snelste Polestar. Nou ja, die is 0,2 seconde sneller naar de 100 omdat hij iets minder lucht hoeft te verstouwen.

In tegenstelling tot de Polestar is er op dit moment maar één versie te koop: deze allerdikste en allersnelste met vierwielaandrijving. De Polestar is er ook met kleinere accu en twee aangedreven wielen. De vanafprijs is dan ook een stevige 56.495 euro en daar heb je nog niet onze auto voor. Die is nog met de prijzen van 2020 samengesteld. Tegenwoordig heb je de Plus en de Pro. De Plus is aardig dik aangekleed. De Pro levert je een 360-gradencamera, elektrisch verstelbare voorstoelen, een panoramadak en Harman Kardon Audio voor 4000 euro extra.

Trekhaak

Onze auto heeft nog wat extraatjes, waaronder een trekhaak. Je kunt net als met de Polestar gewoon 1500 kilo trekken met deze kar. En dat is nog steeds redelijk uniek onder elektrische auto’s. Die zijn zelden met trekhaak leverbaar. De Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld niet, de ID.4 dan weer wel. Geen van de Koreanen levert een EV met trekhaak.

Concurrentie?

Met een prijs van rond de 60.000 euro concurreert de XC40 niet direct met andere elektrische auto's. De Hyundai Kona en Kia e-Niro zijn flink goedkoper. De Tesla Model X is een stuk duurder, de Tesla Model Y in Nederland nog niet leverbaar. Dus als je een elektrische SUV wilt is er nog niet zoveel te kiezen voor dit bedrag.

En als je een elektrische Volvo wilt ook niet. Want dit is de enige op dit moment. De plug-in hybride variant van de XC40 is 15.000 euro goedkoper, maar heeft maar 42 km elektrisch bereik en is niet zo rap als de XC40 P8 Recharge.

De komende weken gaan we aan de slag met het Android-platform in het middenscherm, we gaan eens kijken of we de klinkers uit de straat kunnen trekken en of dat snelladen zo rap gaat als beloofd.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.