Facebook: ons volgende product is de slimme Ray-Ban-zonnebril
Facebook-baas Mark Zuckerberg zegt dat het volgende product dat het bedrijf zal aankondigen de slimme zonnebril is die het in samenwerking met Ray-Ban maakt.
Dat zei Zuckerberg tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers van Facebook. Wanneer het bedrijf de slimme Ray-Ban precies wil presenteren, is nog niet duidelijk, maar het zal volgens Zuckerberg niet lang op zich laten wachten. "Onze volgende productrelease is de lancering van onze eerste slimme brillen van Ray-Ban in samenwerking met EssilorLuxottica."
De samenwerking was vorig jaar al aangekondigd. "De brillen hebben de iconische vormfactor van Ray-Ban en je kunt er een paar toffe dingen mee doen", zegt Zuckerberg.
Gekoppeld aan telefoon, geen schermpje
De Facebook-zonnebrillen zullen verbonden met smartphones zijn, maar hebben geen ingebouwd schermpje en bieden dan ook geen Snapchat, Amazon, Huawei en Bose verkopen al slimme varianten van zonnebrillen.
AR-bril en de 'metaverse'
Eerder zei een Facebook-manager dat de slimme Ray-Bans slechts een tussenstap zijn. Naast de Ray-Bans werkt Facebook namelijk ook aan de slimme bril met de codenaam Aria. Dat moet wel een volwaardige augmented reality-bril worden met ingebouwde camera's, microfoons en wifi-technologie. De eerste kwaliteitsbril met interactieve AR-mogelijkheden laat volgens Facebook nog jaren op zich wachten.
AR-brillen vormen ook een onderdeel van Facebooks nieuwe plannen om de zogeheten 'metaverse' te bouwen, een platform dat virtuele en fysieke ruimtes combineert, en waar gebruikers kunnen werken, socializen en winkelen.
Facebook wil in de virtuele wereld ook advertenties verkopen. "Advertenties zullen uiteindelijk ook een zinvol onderdeel vormen van de metaverse", denkt Zuckerberg. Facebook test sinds kort ook al reclames op zijn Oculus VR-brillen.
Apple-bril
Volgens geruchten werkt Apple ook al jaren aan een eigen AR-bril, maar het blijft onduidelijk of en wanneer die 'Apple Glasses' op de markt komen.