Volkswagen ID.3 Pro
Een elektrische Volkswagen van net onder de 35.000 euro met een prima bereik, behoorlijk wat binnenruimte en een lekker rijkarakter. De ID.3 is uitgegroeid tot een aanrader.
De eerste ID.3 die we bij Bright reden had onze koopgids nooit gehaald. Software-updates moesten nog komen, foutmeldingen waren aan de orde van de dag. Maar inmiddels lijken de Duitsers de boel op orde te hebben en nu is een ID.3 een aardig aantrekkelijke auto en de variant die wij je aanraden is de ID.3 Pro. De instapper is de Pure, met het kleinste accupakket en de minste laadprestaties. Je komt er 275 kilometer ver mee, laadt met max 100 kW en bent dan toch 33.500 euro kwijt.
De Pro is de 'sweet spot'. Net iets over de 36.000 euro. Daarvoor heb je nog steeds wieldoppen die eruitzien alsof ze bij de Halfords gehaald zijn. Maar je hebt nu wel een 58 kWh-accu voor 350 km bereik en je kunt snelladen met 120 kW en regulier laden met 11 kW in plaats van 7,2. Winst.
Omdat de ID.3 ontwikkeld is als elektrische auto van de grond af (in tegenstelling tot de e-Golf bijvoorbeeld) heb je veel binnenruimte in de ID.3. Er is helaas geen ‘frunk’ voor je laadsnoer, maar voor zijn buitenafmetingen heb je veel binnenruimte. Als je instapt zie je voor een Volkswagen een bijzonder fris interieur, maar niet met de fraaie afwerking zoals je die in de Golf gewend bent geraakt. Het middenscherm ziet er futuristisch uit en de functionaliteit is prima. Maar de bediening kan soms frustreren. De touch-knoppen zijn onhandig en geven geen feedback aan de gebruiker.
Rijden doet de ID.3 als de beste. Hij reageert snel, wil graag een bocht om en zit prima. Voor een elektrische auto voor de massa is de ID.3 een prima eerste kar. En dus verdient hij een plekje in onze Bright Stuff-koopgids.
Pluspunten: | Minpunten: |
---|---|
|
|
Kijk bij Bright Stuff voor meer producten die wij aanraden.