Bright 25 van 2021: Cable-cutting, metaverse en oordoppen
Sinds 2005 maakt Bright eind december de balans op van het tech-jaar. In de Bright 25 staat het beste op het gebied van gadgets, tech-trends en content. Vandaag tellen we af van 10 naar 6.
10. Nothing Ear (1)
2021 was het jaar van de draadloze oordoppen. Handig voor onderweg maar ook tijdens werk op kantoor of thuis. Je wilt echter wel ruisonderdrukking als de situatie daar om vraagt. De Nothing Ear (1) zette de markt op zijn kop met zijn prijs van slechts honderd euro. Dat was ongekend. Niet alleen omdat goede draadloze oordoppen met ruisonderdrukking hiervoor minstens het dubbele kostten, de kwaliteit is ook nog eens heel goed voor die prijs. Er is naar verluidt ook een smartphone onderweg van Nothing, wij zijn benieuwd. Deze oordoppen smaken naar meer.
9. Hyundai Ioniq 5
Van alle elektrische auto’s die we in 2021 hebben getest, haalde de Ioniq 5 van Hyundai de hoogste score (8,7). Niet afgeleid van een brandstofmodel maar helemaal opnieuw ontworpen als volledig elektrische auto. De knappe Ioniq 5 heeft daardoor veel binnenruimte. Je kunt bovendien extreem rap laden met snelheden van boven de 200 kW. En zelfs bi-directioneel laden. Dit is de toekomst.
8. Cable-cutting
Voor het eerst bood de grootste kabelaar van het land, Ziggo, dit jaar ook een internet-only abonnement. Prompt stonden de cable-cutters op, om televisie zoals het decennia is geweest achter zich te laten en volledig te switchen naar streamers en apps.
Dat brengt overigens weer nieuwe uitdagingen, want de keuze is groot. Netflix, Videoland, Disney+, Prime Video, Apple TV+, NLziet, Discovery+, Mubi, Pathé Thuis, YouTube Premium, het aanbod houdt niet op en zal komend jaar nog verder groeien.
2021 was trouwens ook het jaar van glasvezel. Bij KPN stond de teller halverwege het jaar al op drie miljoen huishoudens en het voerde het tempo vervolgens nog eens op. Ziggo reageerde met de uitrol van gigabit-internet, maar kan alleen bij de downloads die hoge snelheid aanbieden. Er valt in elk geval weer wat te kiezen.
7. Metaverse
In een ultieme poging zijn slechte naam op te poetsen hernoemde Mark Zuckerberg zijn bedrijf tot Meta, het nieuwe moederbedrijf van Facebook, Instagram, Whatsapp en Oculus, eh, Meta Quest. Hij maakte bovendien bekend vol in te zetten op de metaverse. 'Zuck' denkt dat internet uiteindelijk een virtuele wereld wordt waarin we met een bril op met elkaar zullen communiceren, werken en spelen.
We hebben Meta’s vr-platform Horizon Worlds getest en het was best aardig, maar het voelt allemaal vooral als een bliksemafleider voor de eindeloze reeks aan schandalen en controverse rond de socialmediagigant. De metaverse bestaat bovendien al langer. Wat te denken van games als Fortnite, Minecraft en Roblox? En herinner je Second Life nog? Nice try, Zuck. Misschien was een nieuwe ceo een beter idee geweest dan een nieuwe naam.
6. Right to repair
Was bij tech vorig jaar e-waste een aandachtspunt, door smartphones zonder adapter te verkopen, dit jaar verschoof de focus naar de ‘repairability’, de mate waarin je een smartphone of computer (zelf) kunt repareren. Twee lichtende voorbeelden zijn de Fairphone 4 en de Frame Laptop.
De Fairphone is ‘s werelds duurzaamste smartphone van het enige echte Nederlandse smartphonemerk. De Fairphone 4 kreeg van de right-to-repair voorvechters bij iFixit de maximale score. De Frame Laptop is een modulaire Windows-laptop die je zelf kunt repareren en upgraden. Hopelijk verschijnt hij spoedig in Europa.
Deze producten zijn misschien niet voor iedereen maar hebben grote invloed op de sector, getuige bijvoorbeeld Apples aankondiging van zijn iPhone-reparatieprogramma voor eindgebruikers en Dells laptopconcept Project Luna.
Bright 25 van 2021:
Nummer 3: Elon Musk vs Jeff Bezos
Nummer 5: strijd om de appstores
Nummers 6 t/m 10: Cable-cutting, metaverse, Nothing Ear 1, Hyundai Ioniq 5, right to repair.
Nummers 11 t/m 15: E-bikes, vouwtelefoons, bluetooth-trackers, ransomware, Bo Burnham.
Nummers 16 t/m 20: Squid Game, Dune, Windows 11, Xbox Game Pass, pro-smartphones,
Nummers 21 t/m 25: Clubhouse, NFT's, social media, slimme deurbellen, nieuwe chips.