Appmakers boos op Apple

Apple: eigen betaalmethode in App Store mag, alsnog hoge commissie

apple app store dating apps acm dwangsom commissie
4 februari 2022 om 14:49
Laatste update: 4 februari 2022 om 14:55

Apple staat Nederlandse datingapps nu toch toe om eigen betaalmethodes te gebruiken. Wel moeten die apps nog steeds commissie aan Apple afdragen: 27 procent in plaats van 30 procent.

Apple noemt het nieuwe percentage van de app-commissie in een toelichting voor ontwikkelaars.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) oordeelde eind vorig jaar dat Apple 'onredelijke' eisen stelde aan de makers van datingapps door hen te verplichten het betaalsysteem van Apple te gebruiken. Apple zei regels halverwege januari te hebben aangepast, maar de ACM vond die stap onvoldoende en legde een dwangsom van 5 miljoen euro per week op.

Nu komt Apple alsnog met de mogelijkheid voor de makers van datingapps om betaalsystemen van andere partijen dan Apple te gebruiken. Evengoed moeten zij dan nog steeds commissie betalen voor het gebruik van de App Store, zegt Apple. "Dit is een verlaagd tarief, waarbij de kosten voor betalingsverwerking en aanverwante zaken niet zijn meegeteld."

Meer gedoe voor appmakers

De extra administratieve last komt bij de makers van de datingapp te liggen. Die moeten elke maand een financieel rapport naar Apple sturen met de verkopen met betalingen in hun app. Apple stuurt op basis daarvan dan weer een rekening die binnen 45 dagen betaald moet worden.

In een toelichting benadrukt Apple dat betaalmethoden van derden zorgen voor "nieuwe dreigingen op het gebied van privacy van gebruikers en veiligheid". Gebruikers van de datingapps zien straks eerst een groot waarschuwingsscherm voordat zij naar de externe betaalmethode worden geleid.

Zuid-Korea kwam met soortgelijke stap

Onlangs kwam Zuid-Korea ook al met de verplichting om externe betaalmethoden toe te laten. Daar geldt dat niet alleen voor datingapps maar voor alle apps, en niet alleen voor Apple maar ook voor Google.

In Zuid-Korea is ongeveer hetzelfde gebeurd: externe betaalmethoden zijn mogelijk, maar commissie betalen blijft verplicht. Apples tarief is nog niet bekend, Google vraagt in Zuid-Korea nu 11 in plaats van 15 procent en legt ook de administratieve last bij de gebruikers. Verwacht wordt dat Apple grofweg hetzelfde zal doen.

Onder vuur

Apple en Google liggen in verschillende landen onder een vergrootglas vanwege hun strenge eisen rond hun appwinkels. De techgiganten bepalen wie er is toegestaan, delen mee in de opbrengsten en zijn vaak ook nog zelf concurrent van apps.

De Europese Commissie zei vorig jaar dat Apple zich met de App Store schuldig maakt aan machtsmisbruik.

Appmakers reageren boos

Appmaker Steve Troughton-Smith noemt de stap van Apple in Nederland 'absoluut verachtelijk'. Appmaker Marco Arment vat de stap van Apple samen als 'een middelvinger naar appmakers'. "Ze maken niet-App Store-betalingen zo pijnlijk, duur en omslagtig als toezichthouders zullen tolereren", aldus Arment.

Arment wijst ook op de administratiekosten van veel andere betalingssystemen: die is vaak 3 procent. Zo komt het geheel alsnog op 30 procent. "Het zou me verbazen als ook maar één app dit gaat gebruiken", zegt Arment over Apples stap. De ontwikkelaar verwacht dat Apple op deze manier zal inspelen op alle komende eisen omtrent externe betaalmethoden, tot het punt dat wetgevers of toezichthouders ingrijpen.

Review: iPhone 13