Onderzoek toont aan: gebruik geen emoji's in je mails
Mensen die regelmatig emoji's en afbeeldingen gebruiken in een professionele setting worden door anderen vaker als 'minder machtig' ervaren. Dat blijkt uit een onderzoek door Israëlische wetenschappers.
Wetenschappers van de universiteit van Tel Aviv publiceerden het onderzoek in het tijdschrift ScienceDirect. Ze concluderen dat mensen die emoji’s en ander visueel materiaal gebruiken in mails en andere communicatie als minder machtig worden beschouwd.
Dat effect werd waargenomen voor alle soorten afbeeldingen (bedrijfslogo's, emoji's en foto's) en gebruikscontexten (afbeeldingen op kleding, geschreven berichten en Zoom-profielen). Dat gebeurt volgens de onderzoekers omdat het gebruik van foto’s duidt op een groter verlangen naar sociale nabijheid dan het gebruik van woorden. Dat verlangen wordt geassocieerd met minder macht.
De onderzoekers zeggen ook dat woorden of afbeeldingen strategisch gebruikt kunnen worden om meer of minder macht uit te stralen, afhankelijk van de context. Volgens de wetenschappers zou dat ook effectief leiden tot 'gevolgen voor de reputatie'.
Zoom-gesprek en t-shirt
Tijdens de studie werden honderden mensen ondervraagd naar hun mening over verschillende scenario's. Tijdens één experiment kreeg de helft van de deelnemers bijvoorbeeld een persoon met tekst op zijn t-shirt te zien, terwijl de andere helft een persoon met een logo op zag. De persoon met het logo werd consistent als minder machtig bestempeld.
In een ander experiment moesten mensen deelnemen aan een Zoom-gesprek met twee andere personen. Daarna moesten ze kiezen welke van de twee hen moest vertegenwoordigen in een spel. 62 procent van de deelnemers koos de persoon met een profielfoto met tekst op.
In totaal werden zo’n zeven experimenten en varianten ervan uitgevoerd, waaronder ook één rond het gebruik van emoji. Uit de grote diversiteit aan tests die vergelijkbare uitkomsten hadden, concluderen de wetenschappers dat er geen andere reden kan zijn voor de resultaten.
Sociale nabijheid zoeken
"Waarom geven foto's aan dat een afzender weinig macht heeft? Onderzoek toont aan dat visuele boodschappen vaak worden geïnterpreteerd als een signaal voor verlangen naar sociale nabijheid", aldus Dr Elinor Amit, co-auteur van de studie, aan de Britse krant Daily Mail.
"Uit een apart corpus van onderzoek blijkt dat minder machtige mensen meer nood hebben aan sociale nabijheid dan machtige mensen. Door met foto's en afbeeldingen aan te geven dat ze dat wensen, geven mensen in wezen dus aan dat ze minder machtig zijn."