Duurtest Volvo C40: een aanrader, maar niet de beste keus
Bright-autotester Rutger reed drie weken in de Volvo C40: een volledig elektrische cross-over. Het is tijd voor de conclusies.
Kijk ook onze video:
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
Ik heb drie weken met de Volvo C40 geleefd en ondanks mijn weerstand tegen SUV’s met een aflopende daklijn toch genoten van het gezelschap. Door drie belangrijke ingrediënten.
De 'Volvo-heid'
De C40 die wij reden deed conceptueel hard zijn best om geen Volvo te zijn. Hij was knalblauw. Een weinig subtiele kleur die de auto er uit doet springen. Dat past niet echt bij het imago van Volvo. Net als die aflopende onpraktische daklijn. Een Volvo hoeft geen cakeblik op wielen te zijn, maar een non-functioneel verlies van bagageruimte is niet erg des Volvo’s.
Maar ondanks die handicaps voelde alles degelijk doordacht Zweeds aan. Chunky stoelen die niet proberen een racekuipje na te doen (zoals bij Cupra) of een Chesterfield (zoals bij BMW). De knoppen op het stuur hebben geen wannabe sjieke patroontjes of vermaledijde aanraakoppervlakken. Niets van dat alles. Gewoon een paar stevige knoppen die werken als je er op drukt. De C40 is nog altijd een Volvo. Heel erg zelfs. En dat is in mijn ervaring een pluspunt.
400 pk
Wat ook niet zo des Volvo's is: 400 pk onder de rechtervoet. De Zweden hebben er geen moeite mee om met voorwielaangedreven stationwagens door de sneeuw te rijden. En die hebben echt niet meer dan 100pk nodig. De C40 heeft er doodleuk 400 pk. En dat is absoluut overbodig veel, maar heerlijk als je even een tractor of vrachtwagen voorbij moet op een provinciale weg. Lang duurt dat niet. Leuk is dat wel.
Android Auto
De meeste moderne auto’s hebben een infotainmentsysteem dat niet op kan tegen Android Auto of Apple CarPlay. Veel gebruikers koppelen hun telefoon en kijken nooit meer naar de ingebouwde navigatie of mediaspeler. Als purist stoort mij dat. Net als wanneer je de decoder van je televisie moet gebruiken en de helft van de functies van je televisie ongebruikt laat.
De C40 dwingt je om één systeem met één logica te gebruiken: het eigen op Android Automotive gebaseerde infotainmentsysteem. En dat werkt super. Enige serieuze minpunt is dat de app A Better Routeplanner niet te koppelen is. Dat kan wel in de Polestar, maar niet in de Volvo's. Bummer.
Kiezen
De C40 is een absolute aanrader, ware het niet dat er twee auto’s zijn die hem volstrekt overbodig maken. Volvo’s eigen XC40 is fraaier én praktischer en verder precies gelijk. Vind je een SUV te lomp? Dan kies je voor de Polestar 2. Die is minder praktisch, maar ook echt sportiever ogend én je kunt A Better Routeplanner gebruiken in het infotainmentsysteem.
De enige reden om voor de C40 te gaan is als je hem echt mooier vindt dan de Polestar 2 en de XC40. In onze video zie je dat er nog een vierde optie is.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.