Tweede Nederlandse stichting dient massaclaim bij Apple in
Apple krijgt in Nederland te maken met een tweede collectieve schadeclaim. Een nieuwe stichting eist bijna 5 miljard euro van Apple, omdat gebruikers van iPhones en iPads schade zouden hebben geleden door het 'machtsmisbruik' van het bedrijf.
De Stichting Consumer Competition Claims dient de schadeclaim in namens gebruikers van iPhones en iPads die vanaf september 2019 in de EU een app kochten of binnen een app aankopen deden. De zaak is aangespannen bij de rechtbank in Amsterdam.
De stichting eist ook dat de rechter Apple dwingt te stoppen met het vermeende onrechtmatige gedrag. De 5 miljard euro is exclusief gederfde rente.
Keuzevrijheid beperkt, te veel betalen
Volgens de stichting maakt Apple misbruik van haar machtspositie, waardoor consumenten schade lijden en recht zouden hebben op compensatie. "Apple beperkt de keuzevrijheid en brengt excessieve, monopolistische prijzen in rekening. Apple verbiedt in haar voorwaarden voor app-ontwikkelaars iedere concurrentie met haar eigen App Store en betaalsysteem”, stelt de stichting. "App-ontwikkelaars rekenen de excessieve tarieven (meestal 30 procent) door aan consumenten. Je betaalt als consument dus veel te veel voor iedere betaalde app die je downloadt."
Advocaten
Volgens Bert Heikens, voorzitter van de stichting, is het "overduidelijk dat het techbedrijf al ruim tien jaar misbruik maakt van haar dominante marktpositie". Hij stelt dat Apple consumenten in de hele EU "financieel behoorlijk gedupeerd".
De stichting heeft het advocatenkantoor Scott+Scott ingeschakeld. De kosten die voor deze zaak worden gemaakt, worden gefinancierd door Hereford Litigation, dat gespecialiseerd is in het financieren van dit soort massa-claims.
Alexander Klöpping
In februari startte internetondernemer Alexander Klöpping een vergelijkbaar initiatief. Zijn stichting App Stores Claims eist 1 miljard van Apple en Google.
Onder vuur
Apple ligt wereldwijd steeds meer onder vuur vanwege de regels rondom de App Store. Het bedrijf deed vorig jaar wat water bij de wijn. Bepaalde apps mogen voortaan een aanmeldknop op hun inlogscherm plaatsen, die verwijst naar hun eigen website met een eigen betaalsysteem. Appmakers mogen hun gebruikers ook via e-mail op de hoogte brengen van die eigen betaalmethode.
De afgelopen maanden lag Apple in Nederland in de clinch met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de volgens de toezichthouder 'onredelijke' voorwaarden voor datingapps. Na 50 miljoen euro aan dwangsommen opgelegd te hebben gekregen, heeft Apple afgelopen weekend aanpassingen voorgesteld. De ACM bekijkt nog of het daarmee tevreden is.