'Viaplay moet klanten compenseren voor slechte Formule 1-streams'
De Consumentenbond wil dat klanten van streamingdienst Viaplay gecompenseerd worden voor de slechte kwaliteit van de Formule 1-streams. Het regent vrijwel elk raceweekend klachten van ontevreden Viaplay-gebruikers die via internet kijken.
Veel Viaplay-kijkers hebben last van haperende streams. Ook valt de uitzending vaak weg en moet de app opnieuw worden opgestart. In sommige gevallen kunnen klanten de stream dan niet meer volgen.
Viaplay begon in maart met de Formule 1-uitzendingen in Nederland. De klachten komen van mensen die via internet kijken. Bij grote providers kunnen Viaplay-abonnees ook via reguliere tv-kanalen naar Viaplay te kijken, waardoor ze niet via internet hoeven te streamen.
Internetverbinding
Volgens Viaplay komen de haperingen door de trage internetverbinding die de klagers hebben. Ook de tv waarop ze de streams afspelen zou niet geschikt zijn.
In Kassa vertelt een klager dat hij juist apparatuur in huis heeft die helemaal voldoet aan de eisen die de streamingdienst stelt om zonder problemen de uitzendingen te kunnen volgen. Hij wil dat Viaplay in ieder geval luistert naar de klagers en met een compensatie komt voor de mensen met een jaarabonnement.
Consumentenbond en ACM
Viaplay zou volgens de Consumentenbond verplicht zijn kijkers met klachten compensatie te bieden. De bond heeft het Zweedse bedrijf een week de tijd gegeven om met een voorstel te komen, meldt Kassa.
Niet alleen de Consumentenbond, maar ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt een oplossing te willen voor de klanten van Viaplay. Daarvoor dringt de toezichthouder aan bij de Zweedse consumentenwaakhond.
'Verwacht'
Viaplay zei tegen Kassa dat het aantal mensen met klachten 'binnen de verwachte bandbreedte' is en 'in lijn met onze andere markten'. Nederland is het elfde land waar Viaplay actief is.
"Gezien het grote aantal klanten en de intense interesse in onze live sportevenementen zijn we positief over de prestaties van ons platform tot nu toe", zegt het Zweedse bedrijf. Viaplay laat ook weten dat de problemen die er momenteel zijn, nog wel even voortduren. "We werken continu om aan de hoge verwachtingen op Viaplay te voldoen, en vragen elke klant die problemen heeft ondervonden om direct contact met ons op te nemen voor hulp", aldus het streamingbedrijf in een verklaring.
"Natuurlijk kunnen we altijd verbeteren", erkende een Viaplay-woordvoerder onlangs tegenover Bright.
600.000 abonnees
De streams van Viaplay hebben de 1080P-resolutie, ook bekend als full-hd. Sommige abonnees zeggen die kwaliteit tijdens de Formule 1 niet te halen.
Viaplay heeft naar schatting een kleine 600.000 abonnees in Nederland. Het bedrijf wil zelf geen exacte aantallen per land bekendmaken, maar zei in april dat de Nederlandse lancering 'alle verwachtingen had overtroffen'.
Het Zweedse mediaconcern heeft de komende drie jaar de Nederlandse uitzendrechten op de Formule 1, maar dit is geen exclusief contract. Nederlanders kunnen ook terecht bij de streamingdienst F1 TV Pro, maar daarbij is er voorlopig nog geen Nederlands commentaar te horen.
Veel kritiek op nieuwe commentatoren
Tijdens de Formule 1-uitzendingen luisteren ook duizenden mensen via de online-zender Grand Prix Radio naar het commentaar van Olav Mol en Jack Plooij. Het duo verzorgde jarenlang bij Ziggo het commentaar bij de Formule 1, maar Viaplay besloot in zee te gaan met de nieuwe commentatoren Melroy Heemskerk en Nelson Valkenburg. Op die keuze is ook veel kritiek gekomen van Formule 1-fans.