'Zelfrijdende functie Tesla ziet kinderen over het hoofd'
De zelfrijdende functie van Tesla-auto's herkent volgens een belangenorganisatie overstekende kinderen niet goed.
Bij tests door The Dawn Project werden poppen met het formaat van kinderen meermaals geraakt door een Tesla Model 3 die reed met de zogeheten Full Self-Driving-functie. The Dawn Project testte de nieuwste versie van deze Tesla-software, die eigenaren tegen betaling kunnen inschakelen. Bij een gemiddelde snelheid van 40 kilometer per uur werd de pop meermaals geraakt. De software deed volgens de organisatie niets om de pop te ontwijken.
Oprichter Dan O'Dowd van The Dawn Project, die bekend staat als Tesla-criticus, spreekt van 'zeer verontrustende resultaten'. "Elon Musk zegt dat Tesla's volledige zelfrijdende software 'geweldig' is. Dat is het niet. Het is een dodelijke bedreiging voor alle Amerikanen." Ruim 100.000 Tesla-eigenaren gebruiken de Full Self-Driving-modus al op de openbare weg.
Stuur vast houden en opletten
Met de Full Self-Driving-functie kan de auto zelfstandig sturen, accelereren en remmen, maar Tesla benadrukt dat bestuurders altijd het stuur vast moeten houden en zelf moeten opletten.
O'Dowd, die al langer een campagne tegen Tesla voert, vindt dat de functie zo snel mogelijk verboden moet worden om fatale ongelukken te voorkomen. Tesla heeft nog niet gereageerd op de nieuwe bevindingen. Naast Tesla-criticus is O'Dowd is ook ceo van een bedrijf dat software voor autofabrikanten maakt.
'Misleiding van consument'
Tesla ligt al langer onder vuur vanwege zijn rijhulpsystemen. Een Californische toezichthouder heeft Tesla deze week aangeklaagd omdat het bedrijf 'misleidende reclames' zou hebben gemaakt. Ook vindt de instantie dat Tesla de functies Autopilot en Full Self-Driving andere namen moet geven, omdat die termen suggereren dat de wagens autonomer kunnen rijden dan ze in werkelijkheid doen.
De Full Self-Driving-functie bevindt zich nog in de testfase, maar eigenaren van Tesla-auto's kunnen de software tegen betaling van 12 duizend dollar ontgrendelen. Op zijn site zegt Tesla dat de functie is 'bedoeld voor gebruik door een volledig oplettende bestuurder, die de handen aan het stuur heeft en voorbereid is om op elk moment zelf in te grijpen'.
Onderzoek naar Tesla Autopilot
De Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid NHTSA doet al langer onderzoek naar Tesla's Autopilot. Auto's die reden met die software ingeschakeld waren in negen maanden tijd in de VS betrokken bij minstens 273 ongelukken.
Tesla-topman Elon Musk heeft Autopilot eerder omschreven als 'onmiskenbaar veiliger' dan menselijke bestuurders. 'Full Self-Driving' biedt meer mogelijkheden dan AutoPilot, zoals autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten.