Zelfrijdende auto's vanaf 2025 de Britse wegen op
De Britse regering wil volledig zelfrijdende auto's in 2025 toestaan op de weg. Ook moeten autofabrikanten aansprakelijk worden bij ongelukken tijdens volledig autonoom rijden.
De Britse regering zegt een voortrekkersrol te willen spelen bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Zo trekt het 41 miljoen euro uit voor onderzoeken naar de veiligheid van autonoom rijden. Ook werkt de Britse regering aan nieuwe wetgeving, die een 'brede uitrol van zelfrijdende voertuigen rond 2025 mogelijk maakt'. Het gaat dan om volledig zelfrijdende auto's met niveau 5 van autonoom rijden.
Volgend jaar worden sommige voertuigen met zelfrijdende functies, met niveau 3, al toegestaan op de Britse snelwegen, waarbij de technologie alleen een tijdje de volledige controle over de auto kan overnemen.
"We willen ervoor zorgen dat we alle voordelen uit deze technologie halen", zegt de Britse minister van Transport Grant Shapps. De plannen zouden tot wel 38 duizend banen creëren.
Mensen niet aansprakelijk
In de nieuwe Britse wetgeving komt te staan dat autofabrikanten verantwoordelijk zijn voor de acties van het zelfrijdende voertuig. "Menselijke bestuurders zijn dan niet aansprakelijk voor ongelukken die plaatsvinden als de auto het rijden volledig heeft overgenomen", aldus de Britse regering.
Er klinkt ook kritiek op de plannen. Zo waarschuwt het adviesorgaan Centrum voor Data-Ethiek en Innovatie (CDEI) dat het mogelijk niet voldoende is als zelfrijdende auto's gemiddeld veiliger rijden dan door mensen bestuurde auto's. Volgens het CDEI hebben mensen namelijk 'weinig tolerantie' voor ongelukken waarbij 'gezichtsloze techbedrijven en lakse regelgeving' als schuldigen worden aangewezen.
Dat veel mensen nog niet overtuigd zijn van de veiligheid van autonoom rijden bleek onlangs ook uit een onderzoek in Nederland.. Daarin zei 44 procent van de Nederlanders 'nooit' in een zelfrijdende auto te willen stappen.
Ook auto's zonder stuur en pedalen
Zelfrijdende auto's worden in de VS al jaren op de openbare weg getest. Bedrijven als Google-zusterbedrijf Waymo, General Motors (GM) en Apple rijden in meerdere Amerikaanse steden met volledig zelfrijdende testauto's rond. Waymo heeft ook al een dienst met zelfrijdende taxi's en het bedrijf werkt samen met Uber aan autonome vrachtwagens.
Sinds kort zijn in de VS een stuur en pedalen ook niet langer vereist in auto's. Onder meer GM werkt aan zo'n robotauto zonder stuurwiel en rempedalen. Hoe de Britse overheid met zulke auto's wil omgaan, is nog niet bekend.
Tesla Autopilot
Intussen liggen de 'zelfrijdende' functies van Tesla al jaren onder vuur in meerdere landen. Zo onderzoekt de Amerikaanse toezichthouder NHTSA al maanden de veiligheid van de Tesla-functies na een reeks ongelukken.
De Tesla-functies heten Autopilot en Full Self-Driving maar ze bieden autonoom rijden met niveau 2, waarbij het systeem kan optrekken, remmen en sturen. De bestuurder blijft verantwoordelijk en moet zijn handen altijd aan het stuur houden. De zelfrijdende auto's van Waymo en GM-bedrijf Cruise zijn wel volledig zelfrijdend met niveau 5.
Europese Unie
De Europese Commissie werkt ook aan een wettelijk kader over zelfrijdende auto's, waarover binnenkort voorstellen worden verwacht. In eerste instantie zou de EU de verkoop van auto's met niveau 3 van autonoom rijden willen toestaan, waarbij de bestuurder een tijdje de volledige controle over de auto uit handen kan geven, maar zelf altijd verantwoordelijk blijft.
Wanneer volledig zelfrijdende auto's met niveau 5 worden toegestaan in de EU, is nog niet duidelijk.