Duurtest Fiat 500E 3+1: hoe handig is het extra deurtje?
Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de elektrische Fiat 500E 3+1. Een stadsauto met een bijzondere partytrick: een extra achterdeurtje.
Rutger Middendorp test auto's in de vorige week beloofd zou ik de merites van het extra achterdeurtje bespreken De Fiat 500E 3+1 heeft aan de passagierskant een achterdeurtje die tegen de rijrichting in open gaat. Zo krijg je een grotere opening om op de achterbank te gaan zitten.
Het halve achterdeurtje is niet uitgevonden door Fiat, maar zagen we eerder in de Mini Cooper Clubman, de Hyundai Veloster, BMW i3 en de Mazda RX-8. Die laatste twee hadden aan beide kanten zo’n deurtje.
Voor- en nadelen
Er zijn voor- en nadelen aan deze oplossing. Het idee is dat je makkelijker op de achterbank kunt komen en dat is ook het geval. Sommige mensen vinden het een raar gezicht, zo’n klein deurtje. Ik vind het heel charmant. Elke deur voegt gewicht toe aan een auto, al is dat met deze minideuren te overzien.
Het grootste nadeel van een zogenaamde suicide door (die dus tegen de rijrichting in open gaat) is dat je als je krap naast een andere auto geparkeerd staat gevangen kunt zitten tussen de voor- en achterdeur. Ze openen immers beiden naar buiten, jij staat daar tussen. Dan moet de achterdeur eerst weer dicht, voordat je de voordeur dicht kunt doen en ontsnappen. Dat is natuurlijk een 'first world problem'. Je kunt namelijk ook de achterdeur niet gebruiken en gewoon de voorstoel verder naar voren schuiven. Je zult je passagiers wel moeten informeren dat echt eerst de achterdeur dicht moet en dan de voordeur. De voordeur heeft namelijk een slot in de achterdeur.
Voor wie?
Is die extra deur de extra 1750 euro waard? Ja, mits je hem nodig hebt. Als je vijf keer per week een kind op de achterbank moet vervoeren, dan is het een stuk makkelijker om die achterin te krijgen via dat extra deurtje. Hoef je alleen een laptoptas op de achterbank kwijt, dan zou ik het geld in de zak houden voor een leuke laptop voor in die tas.
Volgende week: hoe zit het met dat Italiaanse temperament?
Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.