'Misverstand opgelost'

Elon Musk legt ruzie met Apple bij na 'goed gesprek' met Tim Cook

elon musk ruzie apple tim cook
1 december 2022 om 08:07
Laatste update: 1 december 2022 om 08:07

Na een 'goed gesprek' met Apple-ceo Tim Cook is Twitter-eigenaar Elon Musk niet meer boos op de iPhone-maker. Musk beweerde maandag nog dat Apple de Twitter-app uit de App Store dreigde te halen, maar hij noemt dat nu 'een misverstand'.

"Goed gesprek. We hebben onder meer het misverstand opgelost dat Twitter mogelijk uit de App Store zou worden verwijderd. Tim was er heel duidelijk over dat Apple dat nooit heeft overwogen", aldus Musk

De bewering over de App Store was maandag onderdeel van Musks tirade tegen Apple. Maar na het gesprek met Cook bij het Apple-hoofdkantoor Apple Park in Californië lijkt de Twitter-baas de strijdbijl te hebben begraven. 

Musk beschuldigde maandag Apple ook van censuur en hij klaagde over de 30 procent commissie die Apple rekent over de omzet uit iOS-apps. Na de reeks boze tweets door Musk daalde de beurskoers van Apple. Na de meeting woensdag plaatste Musk een tweet met een filmpje van Apple Park waarin hij Cook bedankte voor de rondleiding bij het 'prachtige hoofdkantoor'.

App-commissie

Wat de topmannen verder hebben besproken is niet bekend, al is het waarschijnlijk dat de app-commissie ook aan bod is gekomen. Musk verwijderde woensdag volgens The Verge een tweet met een meme waarin hij onderweg naar Apple 'ten oorlog zou trekken' in plaats van de app-commissie te betalen. 

Apple rekent al jaren tot 30 procent commissie over de omzet uit iOS-apps. Onder meer Fortnite-maker Epic Games en muziekdienst Spotify klagen al jaren over het Apple-beleid. Nu Twitter de komende tijd meer geld wil verdienen met het Twitter Blue-abonnement zou de dienst ook meer omzet moeten afdragen aan Apple.

Musk belt boos met bedrijven

Musk heeft de afgelopen week ook zelf boos opgebeld naar topmensen van bedrijven die zijn gestopt met adverteren op Twitter. Ook Apple schroefde zijn reclames op het sociale medium sinds de overname door Musk fors terug, terwijl het bedrijf in het eerste kwartaal nog de grootste adverteerder op Twitter was.

Veel grote bedrijven zijn gestopt met adverteren op Twitter, omdat ze vrezen dat hun reclames naast ongewenste uitingen komen te staan nu het platform onder Musk minder streng modereert