Tesla krabbelt terug: toch een rond stuur in de Model S en X
Tesla is teruggekomen op zijn beleid om de Model S en Model X alleen met een rechthoekig stuur, een 'yoke', te leveren. Tesla-kopers kunnen nu ook voor een rond stuurwiel kiezen.
Wie een Tesla Model S en Model X wilde, kreeg de afgelopen paar jaar een 'yoke' als stuur: een rechthoekig stuur dat vooral bekend is uit vliegtuigen.
Tesla stelt dat zo'n yoke 'beter zicht' biedt op het instrumentarium. Maar lang niet iedereen was er gecharmeerd van.
Musk: 'Rond stuur is saai'
Op de kritiek dat Tesla geen normaal, rond stuur als optie bood, reageerde Tesla-baas Elon Musk in 2021 met: "Weer een rond stuur is saai en het blokkeert het zicht op het scherm."
Maar Musk is nu teruggekrabbeld. In de configurator voor een nieuwe Tesla Model S en X staat nu ook een 'normaal', rond stuurwiel, ontdekte Electrek. Mensen die al een Model S of X hebben gekocht, kunnen voor 900 euro het stuurwiel achteraf bestellen.
Snelle manoeuvres
Het yoke-stuur leidde tot zorgen over de veiligheid. "Als je bijvoorbeeld de controle verliest op een gladde weg, kan het moeilijker zijn om enkele snelle manoeuvres uit te voeren om de controle terug te krijgen", stelt Electrek.
Het ronde stuur heeft geen stuurhendels of richtingaanwijzer achter het stuur. Zo bedien je de richtingaanwijzer met knopjes bovenop het stuur.
Lexus en Toyota
Tesla is niet het enige merk dat auto's met een yoke uitrust. Lexus kwam er eerder al mee en Toyota is het ook van plan.
Volgens de EU-regels mag een autostuur andere vormen hebben, stelde de RDW eerder tegen Bright. "In de wetgeving wordt bewust gesproken over 'steering control' in plaats van 'steering wheel'. Er wordt bewust ruimte overgelaten voor alternatieve vormen."