Tesla-personeel is hoge werkdruk zat en vormt vakbond
Tesla-medewerkers die in het Amerikaanse Buffalo werken aan rijhulpsystemen gaan zich verenigen in een vakbond. Ze verzetten zich zo tegen de hoge werkdruk bij het bedrijf van Elon Musk. Tesla houdt onder meer hun toetsaanslagen bij om te bepalen hoe hard ze werken.
Tesla-medewerkers zeggen tegen Bloomberg dat de autofabrikant met software hun toetsaanslagen monitort en de tijd bijhoudt die ze aan taken besteden. Dit leidt tot werkdruk die volgens hem schadelijk voor de gezondheid is. Sommige medewerkers zouden toiletpauzes uitstellen of overslaan om lagere prestaties te voorkomen. "Mensen zijn het zat om als robots behandeld te worden", zegt een van de kritische medewerkers.
Het gaat om mensen die werken aan Tesla's rijhulpsystemen, genaamd Autopilot en Full Self-Driving. Ze trainen daarbij software door objecten in beelden te identificeren. Bij het Tesla-complex in Buffalo in de staat New York werken ruim 800 van deze data-analisten.
De kritische medewerkers willen zich in een vakbond verenigen en doen dat met de hulp van Workers United. Ze eisen behalve een lagere werkdruk ook meer salaris. Sommige data-analisten krijgen 19 dollar per uur. Ook willen de werknemers meer inspraak in de besluitvorming binnen het bedrijf.
Elon Musk
Volgens de Amerikaanse wet kunnen werkgevers vrijwillig een vakbond erkennen als de meerderheid van de medewerkers is aangesloten. Het personeel heeft de vakbondsplannen voorgelegd aan Tesla-baas Elon Musk, die nog niet heeft gereageerd. Musk staat bekend als een fervent criticus van vakbonden.
De autofabrikant zou onlangs ook een intern chatsysteem hebben afgesloten, nadat het door medewerkers was gebruikt om hun onvrede te uiten.
Misleiding met 'Full Self-Driving'
Musk beloofde in 2016 al dat Tesla's eind 2017 volledig zelfrijdend zouden zijn, maar dat is nog niet gelukt. 'Volledig zelfrijdend', bekend als niveau 5 van autonoom rijden, houdt in dat automobilisten zelf niet meer hoeven op te letten. De huidige versies van de Tesla-software bieden niveau 2, waarbij automobilisten zelf verantwoordelijk blijven en hun handen aan het stuur moeten houden. Desondanks gaf Tesla het nieuwste rijhulpsysteem de naam 'Full Self-Driving'.
Tesla's rijhulpsystemen liggen onder vuur vanwege zorgen over de veiligheid. Zo onderzoekt de Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid een serie ongevallen, waarbij Tesla's met Autopilot ingeschakeld op voertuigen van hulpdiensten waren gereden.
Ook lopen tegen Tesla in meerdere landen onderzoeken door toezichthouders en rechtszaken die stellen dat de fabrikant mensen heeft 'misleid' met zijn uitingen over zowel Autopilot als Full Self-Driving. Onlangs kreeg het bedrijf daar in Zuid-Korea nog een boete voor. Ook bleek een promotievideo die een zelfrijdende Tesla zou tonen in scène te zijn gezet.