E-bikes in Nederland goed voor 80 procent omzet alle fietsverkopen
Elektrische fietsen blijven in Nederland alsmaar populairder worden, ook al zijn we wereldwijd al koploper. Vorig jaar was 57 procent van alle nieuw verkochte fietsen elektrisch, goed voor 80 procent van de omzet van alle fietsverkopen in ons land.
In 2021 behaalde de verkopen van elektrische fietsen in Nederland al de mijlpaal van 50 procent van alle fietsverkopen. Die trend zet door: vorig jaar was 57 procent van alle 855.000 nieuw verkochte fietsen in Nederland een e-bike. Dat komt neer op 486.000 nieuwe e-bikes die vorig jaar in Nederland verkocht werden, vanwege hun hogere prijs dus goed voor 80 procent van alle omzet over nieuwe fietsen.
Dat blijkt uit onderzoek van Gfk in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG, die zo'n onderzoek al tien jaar lang laten uitvoeren. En al tien jaar groeit het aandeel van de elektrische fiets. Ook in andere Europese landen raakt de e-bike echter steeds meer in trek, bleek vorig jaar. Er lijkt sprake van een sneeuwbaleffect: bij een bepaald percentage aan verkochte e-bikes worden ze landelijk plots populairder. In Nederland zou dat bij het marktaandeel van ruim 25 procent in 2015 zijn geweest.
Gemiddelde prijs fiets stijgt
Met e-bikes bedoelen de onderzoekers overigens onder andere elektrisch ondersteunde hybride fietsen, stadsfietsen, bakfietsen, mountain/all-terrain bikes, racefietsen en ook speed pedelecs die tot 45 km/u rijden. Vorig jaar nam de afzet van e-bikes nog wat af, maar dat was niet te wijten aan aan de vraag maar aan leveringsproblemen door de coronacrisis.
Door de populariteit van de e-bike stijgt de gemiddelde verkoopprijs van een fiets. Afgelopen jaar gaven Nederlanders gemiddeld 1772 euro uit aan een nieuwe fiets, bijna 9 procent meer dan een jaar eerder. Dat gestegen getal is ook toe te schrijven aan de algemeen gestegen kosten.
Luister ook de Bright Podcast:
Fiets van het jaar en innovatieprijzen
Naast deze cijfers maakte de RAI vereniging ook de winnaars van de 36e Fietsverkiezing bekend. De prijs voor e-bike van het jaar 2023 gaat naar de Giant Stormguard E+ 2. Bakfiets van het jaar is de Urban Arrow Family Performance Plus, racefiets van het jaar is KOGA Kinsei Pro. De 'gewone' fiets van het jaar is de Jongerius TravL Pinion Beltdrive.
Ook zijn er drie innovatieprijzen uitgereikt. Aan het bedrijf Basil voor MIK SIDE, een nieuw systeem waarmee allebei tassen en manden aan de bagagedrager bevestigd kunnen worden. Nog zo'n prijs ging naar New Motion Labs voor de Enduo Cargo, een elektrische aandrijving voor reguliere- en bakfietsen die volgens het bedrijf de duurzaamste ter wereld is. Roetz Bikes won met haar Roetz Life, een modulaire en circulaire e-bike die met de fietser kan meegroeien.