Duurtest BMW i7: overdaad en een raar front
Onze autotester Rutger rijdt vier weken met een elektrische limousine. De BMW i7 met stoelen voor een staatshoofd en een tv-scherm waar je u tegen zegt. Deze week: de kennismaking.
De BMW i7 is de laatste toevoeging aan de vloot elektrische BMW’s die in de showroom staan. We hadden de i3 (inmiddels niet meer te krijgen), de i4, de iX3, de iX en nu dus de i7. Er zitten nog wat gaten in de line-up, die de komende jaren gevuld gaan worden, maar voor de reiziger die in luxe vervoerd wil worden zijn er twee opties: de iX en deze i7.
Groot
Het eerste dat ik kwijt moet: deze auto is GI-GAN-TISCH. Echt enorm. 5 meter 39 centimeter lang en inclusief spiegels 2 meter 19 breed. Even ter vergelijk: een Volkswagen ID.3 is 4 meter 26 lang. De i7 is dus een gemiddelde 5-jarige langer dan een ID.3.
Dat merk je als je in een parkeervak probeert te gaan staan. De 360-gradencamera laat precies zien hoe je ten opzichte van de lijntjes staat en voor de meeste parkeervakken geldt dat het krap is allemaal. Schuine parkeervakken zijn in Nederland 5 meter lang en 2 meter 30 breed. Dus je steekt voor of achter 39 centimeter uit en je hebt weinig ruimte om uit te stappen.
De 'nieren'
Het tweede dat ik kwijt moet: allemachtig wat een raar front zit op deze auto. De zogenaamde 'nieren' zijn enorm uitvergroot met lompe kunststof stroken en vervolgens weer een beetje verstopt door ze in carrosseriekleur uit te voeren.
Ik vermoed dat de Chinese markt hier goed op gaat en wij daarom deze auto in deze vorm hebben, maar wij Westerlingen, die een renaissance meegemaakt hebben, zijn niet gebouwd voor dit soort brutalistisch kunststof vertoon.
Veel tech
Het derde dat ik heel erg kwijt moet: deze auto zit ramvol met technologie. Ik kan hem met mijn Apple Watch open maken, uit laten parkeren zonder dat ik ingestapt ben, de deur gaat elektrisch open en dicht. Ik heb een boostknop achter het stuur alsof ik in de Formule E rijd.
Achterin zit een Theaterscherm dat uit het dak klapt met een audiosysteem dat de meeste mensen thuis niet hebben, inclusief een schop in je rug voor de bas. En dan heb ik de helft nog niet genoemd.
Het is de meest overdadige, indrukwekkende, sjieke elektrische auto die ik ooit reed. En ik mag dat nog drie weken doen.
Heb je vragen? Moet ik iets voor je uitproberen? Stel ze via onze socials.