Volkswagen ID Buzz krijgt langere versie: grotere accu en drie zitrijen
Volkswagen heeft een verlengde versie van de ID Buzz aangekondigd. De nieuwe elektrische bus heeft een grotere accu en optioneel een extra zitrij. Er zijn dan maximaal zeven zitplekken, waardoor de verlengde ID Buzz bijvoorbeeld geschikt is voor grote gezinnen.
De nieuwe Volkswagen ID Buzz met lange wielbasis is bijna vijf meter lang, 25 centimeter langer dan de normale ID Buzz, die vorig jaar op de markt kwam.
Een extra zitrij is de opvallendste nieuwe optie. De verlengde ID Buzz komt er als vijf-, zes- of zevenzitter. Er is ook meer laadruimte: maximaal 2469 liter, bij gebruik als vijfzitter is dat 1340 liter en bij zeven zitplaatsen is het 306 liter.
Ook GTX-uitvoering
Er is keuze uit achter- of vierwielaandrijving en de verlengde ID Buzz is er ook met een krachtigere 280 pk-motor en een groter 86 kWh-accupakket, goed voor een actieradius van 460 kilometer. Ter vergelijk: de korte ID Buzz heeft een 204 pk motor en een 77 kWh-accu, voor een rijbereik van 415 kilometer. De maximumsnelheid van de verlengde ID Buzz is 160 km/u en hij gaat van 0 naar 100 in 7,9 seconden.
Volgend jaar komt er ook een GTX-uitvoering van de ID Buzz met een 339 pk-motor, die in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u gaat. Het nieuwe model kan nu aanhangers van maximaal 1800 kg trekken in plaats van 1000 kg.
Stoelen
Volkswagen houdt rekening met grote gezinnen: veel zitplaatsen hebben Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. De twee achterste rijen zijn om te klappen en te verschuiven, de achterste rij is ook te verwijderen. Als je de zitrijen omklapt, verdwijnen ze niet helemaal in de bodem, waardoor er een hoogteverschil in de laadvloer is. Dat is op te lossen met een optionele verhoogde laadvloer, die ruim 600 euro kost.
Later komt er een optie om de stoelen op de tweede rij draaibaar te maken. Dan kunnen passagiers tegenover elkaar zitten. Opklapbare tafeltjes zijn ook een optie. Volkswagen levert als accessoire een opbergbox voor grote voorwerpen, die op meerdere plekken in het interieur is te bevestigen.
Panoramadak en infotainmentsysteem
Van het grote glazen panoramadak is de transparantie elektronisch aan te passen, dankzij elektrisch aangestuurde vloeibare kristallen. Ook zijn in deze verlengde ID Buzz de schuifraampjes in de schuifdeuren elektrisch te openen.
Bovendien kan de nieuwe ID Buzz zichzelf parkeren na een druk op een afstandsbediening. Volkswagen belooft ook de nodige verbeteringen in het infotainmentsysteem. Op de vorige versie kwam veel kritiek, omdat het onlogisch en langzaam werkte. Die problemen zouden nu opgelost zijn. Het systeem heeft een 12,9 inch scherm en twee balken tonen altijd de belangrijkste functies.
De prijzen van de verlengde ID Buzz zijn nog niet bekend. De bestellingen starten later dit jaar en de eerste leveringen moeten begin 2024 plaatsvinden.
#Volkswagen een langere versie van de elektrische #IDBuzz onthuld. Met naast een grotere accu ook een optie voor een extra zitrij:https://t.co/AYgJHUQzkW pic.twitter.com/4dcWsi4nTx
— Bright (@Bright) June 2, 2023
Kijk ook onze video over de eerste ID Buzz: