Coca-Cola maakt met AI een nieuw drankje: 'Het smaakt als de toekomst'
Coca-Cola heeft een blik AI opengetrokken om een nieuwe smaak frisdrank te ontwikkelen. Coca-Cola Y3000 is volgens het bedrijf een 'futuristische smaak die samen met menselijke en kunstmatige intelligentie is gecreëerd'.
Onderzoekers van Coca-Cola verzamelden eerst gegevens over welke smaken mensen associëren met de toekomst. Vervolgens werden die data door een AI-systeem verwerkt om smaakprofielen en combinaties te ontwikkelen. Het resultaat is Coca-Cola Y3000. Ook voor het ontwerpen van de verpakking, het logo, het flesje en het blikje heeft het bedrijf AI gebruikt.
Hoe Y3000 precies smaakt? Coca-Cola geeft er geen duidelijke omschrijving van. De nieuwe smaak is onderdeel van de reeks Creations en die drankjes hebben meestal een cola-achtige smaak, met nog iets anders erdoorheen. Coca-Cola-topvrouw Oana Vlad noemde het eerder '85 tot 90 procent cola'. "En de overige 10 à 15 procent wijkt daarvan af."
QR-code scannen
In Europa komt alleen de suikervrije versie van Y3000 op de markt, voor een 'beperkte tijd'. Kopers kunnen een QR-code op de verpakking scannen voor een mobiele ervaring.
De naam verwijst naar het jaar 3000. "We hopen dat Coca-Cola in het jaar 3000 nog steeds net zo relevant en verfrissend zal zijn als nu. Dus hebben we onszelf uitgedaagd om te onderzoeken hoe een cola uit de toekomst zou kunnen smaken", zegt Oana Vlad in een persbericht.
Ook een kledinglijn
Na de introductie van de Y3000-drank lanceert Coca-Cola ook een nieuwe futuristische kledinglijn, in samenwerking met streetwearmerk Ambush. Van die kleding zijn nog geen beelden vrijgegeven. Maar de kans is vrij groot dat er bij het ontwerpen ook AI is ingezet.