©Dakar

Eerste zege Dakar Rally met deels elektrische auto: indrukwekkende prestatie

Eerste zege Dakar Rally met deels elektrische auto: indrukwekkende prestatie

22 januari om 21:56

Audi heeft met de Audi RS Q e-tron de Dakar Rally gewonnen. Een elektrische auto met een range extender aan boord reed de 7900 kilometer als snelste.

Dit jaar heeft voor het eerst dat emissiearm prototype met elektrische aandrijving, een hoogspanningsaccu en range extender de zwaarste woestijnrally ter wereld gewonnen. Carlos Sainz Sr. (de vader van de Formule 1-coureur voor Ferrari) en navigator Lucas Cruz wonnen met 1 uur en 20 minuten voorsprong.

De RS Q e-tron is ondanks zijn naam geen volledig elektrische auto. Er ligt 'slechts' een 52 kWh-accu in, die daarnaast een 2 liter benzinemotor uit de DTM-wagen van Audi heeft. Daarnaast zijn er drie motoren aanwezig die uit Formula E-auto's komen.

Frankenstein-aandrijflijn

Twee om de voor- en achterwielen aan te drijven en eentje die werkt als dynamo om de beweging van de krukas in de benzinemotor om te zetten in stroom. De topsnelheid is gelimiteerd op 170 km/u als gevolg van de Dakar regels. De sprint naar 100 gaat in minder dan 4,5 seconde dankzij de 389 pk aan power.

Het is de eerste keer dat een auto uit de categorie met alternatieve aandrijflijnen de Dakar Rally wint. Dat Audi het voor elkaar heeft gekregen om met een Frankenstein-aandrijflijn te winnen van auto’s met motoren die al decennia doorontwikkeld zijn voor Dakar is een indrukwekkende prestatie. Het laat ook zien dat zelfs als het om ongelofelijk moeilijke omstandigheden gaat, elektrische aandrijflijnen kunnen winnen van traditionele.

Meer over elektrisch rijden, de voordelen van elektrisch in de winter.