Zo wil Apple nog meer een concurrent van Netflix worden

©Unsplash

Apple TV+ krijgt grote verandering in de strijd met Netflix

De streamingdienst Apple TV+ heeft tot nu toe een klein aanbod met eigen series en films, maar de iPhone-maker wil het nu over een andere boeg gooien. Apple is van plan om meer populaire films aan te bieden op zijn streamingdienst om zo de concurrentie met Netflix op te voeren. Apple onderhandelt hierover met grote Hollywood-studio’s.

De iPhone-maker praat met een 'aantal van de grootste filmproducenten ter wereld' over het inkopen van films. Dat zeggen bronnen die bekend zijn met de onderhandelingen tegen Bloomberg. Het zou een belangrijke koerswijziging betekenen voor Apple TV+. Apple bouwde zijn streamingdienst de afgelopen jaren juist op met eigen producties, met als bekende voorbeelden Ted Lasso en The Morning Show.

Netflix heeft meer abonnees en minder opzeggingen

Het aantal abonnees van Apple TV+ blijft nog ver achter bij de concurrentie. Maar 11 procent van de Amerikaanse huishoudens heeft een abonnement op Apple TV+, terwijl maar liefst 55 procent geabonneerd is op Netflix. Waar andere streamingdiensten duizenden titels bieden, heeft Apple TV+ een veel kleiner aanbod.

Dat blijkt gevolgen te hebben. Netflix heeft volgens onderzoeksbureau Antenna het laagste aantal annuleringen van alle streamingdiensten, terwijl de opzeggingen bij Apple aan de hoge kant zijn. Om abonnees aan boord te houden, zou Apple nu dus meer bekende filmtitels willen gaan toevoegen.

Apple experimenteerde eerder dit jaar in de VS al door zo’n vijftig bekende films van Hollywood-studio’s aan te bieden op Apple TV+. Volgens Bloomberg was dat experiment een succes en klopt het bedrijf nu bij de studio’s aan voor veel meer films. Het is de bedoeling dat die ook internationaal op Apple TV+ aangeboden mogen worden.

Films en series verkopen aan concurrenten

Met welke Hollywood-partijen Apple onderhandelt, is niet naar buiten gekomen. Ook concurrerende partijen die zelf streamingdiensten hebben, zoals Disney en Warner Bros. Discovery, zijn tegenwoordig bereid om een deel van hun content te verkopen aan hun rivalen. Dat komt doordat de focus bij de bedrijven is verschoven van abonneegroei naar de winstgevendheid van de streamingdiensten.

Lees meer nieuws over streamingdiensten en blijf op de hoogte met onze app.