Acteurs staken weer, na films en series zijn nu games aan de beurt

©Sony Interactive Entertainment

Acteurs staken weer, nu vanwege AI-zorgen en motion capture in games
26 juli om 09:06

Vorig jaar lag de productie van veel films en series maandenlang stil, vanwege de grote staking van Amerikaanse acteurs. Zij staken nu opnieuw, voor betere voorwaarden als zij in games verschijnen.

Precies een jaar geleden begon de Amerikaanse acteursstaking, die onder meer werd veroorzaakt door de lage betalingen die acteurs krijgen van streaming-inkomsten en om nieuwe afspraken te over de inzet van AI-kloons. De staking duurde tot half november, en regelt nu inderdaad dat acteurs alleen na toestemming nagemaakt mogen worden met AI.

Maar voor AI-versies van acteurs in games waren dan weer geen afspraken. De game-industrie heeft weer aparte afspraken met SAG-AFTRA, de grote Amerikaanse vakbond voor acteurs. Bijna twee jaar is er onderhandeld met grote game-uitgevers, waaronder Activision Blizzard, Warner Bros. en Walt Disney, meldt AP. Groot struikelblok is de manier waarop de gamestudio's kijken naar sommige opnames van spraak en bewegingen: zij zien die opnames niet als een optreden, zoals de acteurs willen, maar als ruwe data.

Optreden of niet?

Door het werk van acteurs als ruwe data te zien, vinden de gamestudio's dat zij die opnames met AI mogen hergebruiken en remixen. Met AI zouden dan spraakopnames en motion capture-optredens van acteurs zonder extra betaling gebruikt kunnen worden om andere uitspraken en bewegingen voort te brengen. De acteurs vinden dat zij daarvoor gecompenseerd moeten worden, en vrezen dat één optreden anders gebruikt zal worden om hun werk overbodig te maken.

"De industrie heeft ons blanco verteld dat ze niet per se iedereen die bewegingsprestaties geeft beschouwen als een artiest die onder de collectieve arbeidsovereenkomst valt", vat de hoofdonderhandelaar van SAG-AFTRA de situatie samen. Stem- en bewegingsacteurs zijn erg belangrijk voor games. Al sinds de eerste Prince of Persia is duidelijk dat games leuker en overtuigender zijn als de bewegingen natuurgetrouw zijn. Voor veel moderne games worden bewegingen voor veel scènes daarom met motion capture in beeld gebracht.

Meer over games en mis niets met onze Bright-app.