Politie wil leeftijdsgrens van 16 jaar voor elektrische fietsen
Fatbikes mogen berucht zijn, maar ook gewone e-bikes worden steeds vaker opgevoerd, stelt de politie. Het pleit er daarom voor dat voor alle e-bikes een minimumleeftijd van 16 jaar krijgen.
Om een e-bike op te voeren hoef je niet ver te zoeken: je hoeft er niet eens voor naar een fietsenmaker. Zoek ‘opvoerkit e-bike’ op Google en een van de eerste resultaten brengt je al bij een setje dat je online bestelt en dan thuis kunt gebruiken op je e-bike. Of een hele rits YouTube-video’s waarin haarfijn wordt uitgelegd hoe je je e-bike sneller maakt dan 25 kilometer per uur.
E-bike op de rollerbank
Reden voor de politie om zijn rollerbanken waarop normaal fatbikes aan de test worden onderworpen, ook te gaan inzetten voor de wat meer standaard elektrische fiets. De politie zegt tegen Telegraaf: “Het zou ons enorm helpen als de wet- en regelgeving wordt aangepast, dus naar een leeftijdsgrens van 16 jaar.” Hoeveel opgevoerde e-bikes er precies rondrijden in ons land is onbekend. Er wordt geschat dat dit voor 12 tot 33 procent van de fietsen geldt.
Ook Veilig Verkeer Nederland maakt zich zorgen over de getunede e-bike, vooral omdat je hard ten val komt als je 40 kilometer per uur rijdt. De remmen en het frame zijn ook niet gemaakt om goed te ondersteunen bij deze hogere snelheden. Fietsers zelf zouden zich ook zorgen moeten maken: verzekeraars honoreren claims vaak niet als bekend is dat de e-bike is opgevoerd. Niet alleen fietsverzekeringen, maar ook WA-verzekeringen. Ook is het voor de garantie van de fiets funest.
Opgevoerde elektrische fietsen
Elektrische fietsen zijn potentieel een groter probleem dan de fatbike: er worden daar veel meer van verkocht. In ons kleine land alleen al zijn miljoenen elektrische fietsen te vinden, versus een paar 100.000 fatbikes. Reden voor de politiek om zich in september over de kwestie te buigen. Als het inderdaad tot een minimumleeftijd van 16 jaar komt, dan zullen veel e-bikemakers zeker hun ongenoegen uitspreken. Ook scholen kunnen zich ermee gaan bemoeien, want niet in alle dorpen en steden is er voldoende openbaar vervoer, waardoor sommige scholieren de e-bike goed kunnen gebruiken.
Is een leeftijdsgrens voor e-bikes terecht of niet? Reageer op onze Facebook-pagina.
Kijk hier onze video's en mis niets met ons populaire WhatsApp-kanaal.