Apple wekt woede met deze nieuwe App Store-regels: 'Verwarrend en illegaal'
Apple geeft app-ontwikkelaars met zijn nieuwe App Store-regels dit najaar meer mogelijkheden om te verwijzen naar externe websites. Maar daar staan wel extra kosten tegenover. Grote partijen als Spotify en Epic Games balen van het nieuwe beleid van Apple en eisen dat de Europese Commissie ingrijpt met hoge boetes.
Apple heeft vanavond nieuwe regels voor de ontwikkelaars van iOS-apps in de Europese Unie bekendgemaakt. Dat deed de iPhone-maker in een poging om een torenhoge boete van de Europese Commissie te voorkomen. De nieuwe regels gaan dit najaar in, al is het nog afwachten of Brussel ze goedkeurt.
Ontwikkelaars mogen straks zelf kiezen naar welke website of dienst ze verwijzen om gebruikers te wijzen op aanbiedingen of abonnementen. Tot nu toe mochten ze alleen naar de eigen website verwijzen, maar vanaf de herfst mag er ook gelinkt worden naar bijvoorbeeld een alternatieve appwinkel of een andere website.
Extra kosten
Tot zover het goede nieuws, want er schuilt een addertje onder het gras. Als grote appmakers ervoor kiezen om van deze nieuwe regels gebruik te maken, dan betalen ze een vergoeding van 5 procent voor klantenwerving, de zogeheten 'Initial Acquisition Fee'. Ook moeten ze een App Store-dienstencommissie van 10 procent afdragen voor alle betalingen binnen een jaar na de installatie van de app. Kleinere app-ontwikkelaars betalen enkele procentpunten minder.
Beide nieuwe kosten worden volgens TechCrunch ook in rekening gebracht bij ontwikkelaars die de nieuwe DMA-voorwaarden van Apple accepteren, waardoor er extra kosten bovenop de huidige 'Core Technology Fee' van Apple voor app-installaties komen.
Europese Commissie en de DMA
Apple moest de regels aanpassen onder druk van de Europese Commissie, die vond dat Apple met zijn beleid de Digital Markets Act (DMA) overtrad. Appmakers mochten van het bedrijf gebruikers niet vrij informeren over goedkopere opties buiten zijn App Store om.
De Europese Commissie heeft nog niet gereageerd op het nieuwe beleid van Apple. Het is nog maar de vraag of deze aangepaste regels door de beugel kunnen. Brussel kan het alsnog afkeuren, waarna Apple uiteindelijk een torenhoge boete kan krijgen.
Spotify en Epic Games balen
Spotify en Fortnite-maker Epic Games, al jaren de twee grootste criticasters van Apple's App Store-beleid, hebben vanavond meteen gereageerd op de aangepaste regels. Ze kraken het voorstel helemaal af. Spotify noemt het tegenover TechCrunch 'onacceptabel', omdat Apple volgens de streamingdienst de 'fundamentele vereisten van de DMA blijft negeren'.
Ook Epic Games-topman Tim Sweeney baalt nog steeds van Apple. Hij noemt de veranderingen een nieuw geval van 'kwaadaardige naleving' met 'ongewenste kosten'. "Apple zet zijn kwaadaardige naleving voort door een illegale nieuwe fee van 15 procent op te leggen aan gebruikers die naar concurrerende winkels migreren", aldus Sweeney.
Tijd voor boetes voor Apple?
Spotify noemt Apple's voorstel ook 'opzettelijk verwarrend' en vindt het hoog tijd dat Brussel gaat ingrijpen. "De Europese Commissie heeft duidelijk gemaakt dat het opleggen van terugkerende vergoedingen voor basiselementen, zoals prijzen en linken, onaanvaardbaar is. We roepen de Commissie op om haar onderzoek te versnellen, dagelijkse boetes in te voeren en de DMA te handhaven."
Lees meer nieuws over Apple en volg onze updates met onze nieuwe app.