Toyota wil dat benzineauto's plaatsmaken voor hybrides
Toyota gaat zich de komende tijd nog meer richten op hybride auto’s. De grootste autofabrikant ter wereld zou van steeds meer automodellen geen versie meer willen verkopen die alleen op benzine rijdt. Toyota investeert dan ook fors in nieuwe hybride technologie.
Toyota is bezig met een overgang van al zijn automodellen naar hybride versies. Volgens twee Toyota-managers wil het bedrijf van alle Toyota- en Lexus-modellen hybrides maken, meldt Reuters. Het bedrijf zou uiteindelijk zelfs stoppen met de modellen die alleen op benzine rijden.
Naast hybride auto's blijft het Japanse bedrijf werken aan volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s, maar Toyota zet minder vaart achter EV’s dan de meeste concurrenten.
Meer prioriteit aan hybrides dan aan EV's
Dat Toyota meer prioriteit geeft aan hybrides in plaats van volledig elektrische auto’s komt doordat het bedrijf denkt dat de vraag naar EV’s de komende jaren nog relatief klein zal blijven. Toyota-topman Akio Toyoda verwacht dat volledig elektrische voertuigen wereldwijd maar 30 procent van de markt zullen uitmaken. Daarom focust Toyota zich op hybrides, waarbij de auto's naadloos overschakelen tussen benzine en elektrische energie, afhankelijk van de omstandigheden.
Hybrides zijn de laatste jaren veel populairder geworden, vooral in de VS. Toyota profiteerde daar erg van. In de eerste helft van 2023 stegen de hybride-verkopen met 66 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De verkoopcijfers van Toyota’s EV's zijn daarentegen nog relatief laag.
Efficiëntere hybrides ontwikkelen
De investeringen van Toyota in hybride technologie hebben geleid tot flinke verbeteringen in kosten en prestaties. Een bestaand Toyota-model hybride maken voegt, volgens de bronnen van Reuters, maar zo'n 2000 euro toe aan de verkoopprijs.
Toyota gaat zijn hybrides ook op een nieuwe manier ontwikkelen. In plaats van te beginnen met een benzineauto en een accu toe te voegen, is het bedrijf van plan om te beginnen met zijn nieuwe EV-platform en daaraan kleine verbrandingsmotoren toe te voegen. Dat moet leiden tot een efficiëntere hybride auto. Volgens de bronnen van Reuters wordt de eerste hybride op basis van het nieuwe platform waarschijnlijk een Corolla plug-in hybride, die in 2026 op de markt zou komen.
"Hybrides geven Toyota meer tijd en flexibiliteit over hoe snel en hoeveel elektrische voertuigen ze moeten uitrollen. Ze voelen zich minder tegen de muur gezet om elektrische auto's te produceren", zegt voormalig Toyota-topman Katsuhiko Hirose tegen Reuters.
Meer automerken investeren in hybrides
Onlangs zei Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Fiat, Opel en Citroën, ook al de productie van transmissiesystemen voor hybride auto's flink op te voeren. Volgens het bedrijf is de vraag naar hybrides sterker dan verwacht gegroeid, terwijl de vraag naar volledig elektrische auto's achterbleef bij de verwachtingen.
Ook Ford wil de komende jaren meer hybrides in Europa gaan aanbieden en Volvo zei onlangs ook langer te blijven investeren in hybrides.
Lees meer over elektrische auto’s en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.