Zelfs fietsfabrikanten willen graag leeftijdsgrens voor de fatbike

©LJK

Fietsfabrikanten positief over leeftijdsgrens fatbike
1 september om 10:00

Fatbikes moeten een leeftijdsgrens krijgen. Gisteren bleek dat de meerderheid in de Tweede Kamer er een voorstander van is en nu blijken fabrikanten en Veilig Verkeer Nederland ook volledig achter zo’n minimumleeftijd te staan.

Fatbikes zijn voor veel mensen fijne, mooie fietsen, maar ze zorgen onder andere door opvoeren en roekeloos rijgedrag voor veel ongelukken. In meer dan 50 procent van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn kinderen van tussen de 10 en 14 jaar betrokken. Een kwart van de slachtoffers houdt er zelfs hersenletsel aan over. Reden voor de politiek om werk te maken van een ondergrens voor het mogen rijden van zo’n elektrische fiets.

Sjoemelscooter

Volgens NOS zijn verkopers en fabrikanten van fatbikes niet tegen zo’n leeftijdsgrens. Ze zijn niet bang dat dit invloed heeft op de verkoop van fatbikes. Sterker nog, in hun ogen kan het voor het imago van de fatbike juist goed zijn als er minder overlast komt door opgevoerde tweewielers. De overlast zou volgens sommige verkopers vooral komen door goedkope, geïmporteerde fatbikes die een lage kwaliteit hebben en om te beginnen al niet veilig genoeg zijn. 

Verkoper Sjoerd Jonkers noemt het bij de NOS een ‘sjoemelscooter’, het type fatbike waar veel problemen door ontstaan. Dit is een fatbike met een duimgas die 45 kilometer per uur rijdt. Ook vindt Jonkers dat alle e-bikes een leeftijdsgrens moeten krijgen, omdat het probleem anders verschuift naar de huis-tuin-en-keuken-e-bike. Veilig Verkeer Nederland noemt de fatbike een soort verkapte snorfiets en daardoor wil het graag een gelijke minimumleeftijd van 16 jaar. Ook ziet het de helmplicht helemaal zitten en wil het bovendien dat mensen niet meer met zijn tweeën op een fatbike rijden.

Leeftijdsgrens voor de fatbike

In de Tweede Kamer is weliswaar een meerderheid het hiermee eens, maar wat die leeftijd dan precies moet worden is nog voer voor discussies. Niet alle partijen hebben zich al uitgesproken over een leeftijd. Minister van Verkeer Madlener heeft eerder gezegd dat hij bang is dat een leeftijdsgrens voor fatbikes zorgt dat scholieren niet meer naar school kunnen op een elektrische fiets. 

Uit ons micro-onderzoek in ons WhatsApp-kanaal blijkt dat het gros van de lezers ook graag een minimumleeftijd ziet van 16 jaar: van de 262 stemmers kozen 141 mensen hiervoor: 54 procent. 24 procent pleit zelfs voor een minimumleeftijd van 18 jaar, terwijl 6 procent 14 jaar ook al een mooie leeftijd vinden om te beginnen met een e-bike. De optie ‘geen ondergrens’ werd door slechts 3 procent gekozen. 10 jaar vond zelfs niemand een goede ondergrens: 12 jaar was met 3 procent ook geen populaire keuze. De rest van de reacties was niet van toepassing op de vraag.

16 jaar

16 jaar lijkt vanuit diverse hoeken dus een heel populaire minimumleeftijd voor de fatbike. Half september spreekt de Tweede Kamer over dit onderwerp in een verkeersveiligheidsbijeenkomst. 

Lees meer over fatbikes en volg ons op WhatsApp.