Consumentenbond hekelt digitale munten in games: "spelers worden gemanipuleerd"
De Consumentenbond en 22 andere Europese consumentenorganisaties dienen een klacht in tegen gamemakers, voor het manipuleren van spelers via digitale munten.
In games worden vaak digitale munten gebruikt om outfits, skins of levels te kopen. Daardoor is de daadwerkelijke prijs van deze spullen niet direct duidelijk. "Gamers moeten geen rekenmachine nodig hebben om te achterhalen hoe duur een aankoop in een spel is", stelt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Volgens de consumentenorganisaties is het ook een probleem dat deze digitale munten vaak alleen via bundels te koop zijn, waardoor spelers soms meer geld uitgeven dan nodig is. Tevenskan de waarde van de munt op elk moment worden aangepast, of kunnen spelers hun munten verliezen als spelfuncties worden verwijderd.
Kinderen zijn kwetsbaar
"De game-industrie haalt alles uit de kast om consumenten zo veel mogelijk geld uit te laten geven", zegt Molenaar. "Ook als het om kinderen gaat, terwijl die hartstikke kwetsbaar zijn." De Consumentenbond zegt dat kinderen het meeste gamen, maar nog weinig financiële kennis hebben. Kinderen in Europa zouden gemiddeld 40 euro per maand aan in-game-aankopen uitgeven.
De klacht is ingediend bij de Europese Commissie en het Europese netwerk van consumentenautoriteiten.
Lees meer over games, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.