©Tesla

Veel scepsis over de Tesla Cybercab: dit is waarom

Deze belangrijke vragen over de Cybercab liet Tesla nog onbeantwoord

11 oktober om 21:39
Laatste update: 12 oktober om 02:08

Tesla-baas Elon Musk presenteerde vandaag de Cybercab en Robovan, twee zelfrijdende taxi's die het bedrijf de komende jaren op de markt wil brengen. Ze moeten volledig autonoom gaan rijden, maar er is nog een hoop niet duidelijk over de twee voertuigen. En dat kan weleens voor vertraging zorgen. 

Tesla wil vanaf volgend jaar volledig zelfrijdende taxi's de weg op sturen in de Amerikaanse staten Californië en Texas. Dat moeten uiteindelijk de nieuwe Robovan en Cybercab worden, maar voor die er zijn wil Tesla zelfrijdende Model Y's de weg op gaan sturen in de VS. Dat moet volgend jaar al gebeuren. Het enkel verkopen van elektrische auto's moet verleden tijd worden, aldus Tesla. Vanaf nu moeten zelfrijdende taxi's en AI een grote rol gaan spelen in het verdienmodel van het bedrijf. 

Maar de scepsis is na de onthulling groot. Want al sinds 2016 belooft Musk dat het binnen korte tijd volledig zelfrijdende auto's de weg op wil laten gaan. Een belofte die keer op keer werd uitgesteld. 

Waar zijn de data over de veiligheid?

Of dat nu anders is, is afwachten. Over de Cybercab, die als eerste het asfalt moet gaan betreden als het aan Musk ligt, is op technisch vlak vooral nog veel onduidelijk. Gegevens die moeten ondersteunen dat het voertuig veilig is, heeft Tesla opvallend genoeg niet gedeeld. Autosite Electrek vindt dat Tesla met meer nieuwe data moet komen over het aantal keren dat zijn rijhulpsysteem Full Self-Driving gemiddeld moet ingrijpen. Het is door een gebrek aan data nu onduidelijk of het bedrijf op korte termijn een veilig autonoom rijdend systeem kan leveren. 

Ook is niet duidelijk of de Cybercab Lidar-scanners aan boord gaat hebben, iets wat concurrerende zelfrijdende taxi's wel hebben. Welke andere veiligheidssystemen de auto aan boord heeft, weten we ook niet. "Het Tesla-evenement had weinig details en nieuwe informatie. Dit had allemaal in een e-mail gekund", concludeert Electrek.

Juridische problemen

Daarnaast zijn er nog veel bureaucratische hobbels en juridische problemen, merkt The Verge op. Want toestemming om de zelfrijdende Model Y's de weg op te laten gaan, is er nog niet in Californië. Ook is nog niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor een botsing, wanneer de auto zelf stuurde.

En hoe krijg je een auto zonder pedalen en stuur weer op de weg, als hij in de berm is beland? En wie gaat een zelfrijdende vloot auto's onderhouden? Antwoorden op deze vragen gaf Tesla niet. 

Beurskoers onderuit

Hoewel het zomaar eens zou kunnen dat de ideeën van Musk werkelijkheid worden, is nog niks zeker en is het vooral afwachten geblazen. Beleggers hebben er nog niet veel vertrouwen in: na de presentatie daalde de beurskoers van Tesla met 8 procent. 

Lees meer over Tesla en blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.