© OGE

Duitsland gaat een gigantisch netwerk voor waterstof bouwen

Duitsland bouwt mega-netwerk voor waterstof en wil ook Nederland aansluiten

22 oktober om 22:09

De Duitse overheid heeft groen licht gegeven voor de aanleg van een enorm waterstofnetwerk dat het hele land zal doorkruisen. Met een prijskaartje van 18,9 miljard euro is dit één van de grootste infrastructuurprojecten van Europa op het gebied van duurzame energie.

Het nieuwe netwerk, dat in 2032 volledig operationeel moet zijn, verbindt belangrijke industriegebieden met elkaar via meer dan 9.000 kilometer aan pijpleidingen. Om kosten te besparen wordt slim gebruikgemaakt van bestaande infrastructuur: voor zo’n 60 procent van de pijpleidingen wordt bestaande gasinfrastructuur herbestemd. Dat zegt de Bundesnetzagentur, de Duitse regelgever voor elektriciteit, gas, telecommunicatie, post en spoorwegen (BNetzA).

Het project is zo’n 600 kilometer korter uitgevallen dan oorspronkelijk gepland, maar volgens experts is dit geen probleem. De aangepaste plannen zouden zorgen voor een efficiënter netwerk zonder overbodige verbindingen.

Het nieuwe netwerk moet ook aansluiting krijgen op toekomstige waterstofprojecten in Nederland. Hierdoor ontstaat een internationaal transportnetwerk voor de energiedrager.

Uitdagingen

Het project kent echter uitdagingen. Zo haakte de Noorse energiegigant Equinor recent af als potentiële waterstofleverancier vanwege te hoge kosten en onzekere afzetmarkt. Ook grote afnemers zoals staalbedrijf Thyssen-Krupp twijfelen nog over de overstap naar waterstof.

De Duitse overheid probeert die problemen het hoofd te bieden door het gebruik van waterstof aantrekkelijker te maken. Dat doet het door miljarden aan steun beschikbaar te stellen voor bedrijven die willen verduurzamen. Het doel is ambitieus: in 2045 moet Duitsland klimaatneutraal zijn.

Wat is waterstof?

Waterstof is een energiedrager die mogelijk kan helpen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het goedje kan worden gebruikt om elektriciteit op te wekken of als brandstof voor voertuigen, waarbij alleen water als restproduct vrijkomt. Dit maakt waterstof een veelbelovende optie in de overgang naar een duurzamere energievoorziening. 

Er zijn echter verschillende manieren om waterstof te produceren, en de impact op het milieu verschilt per methode. Zogenoemde ‘grijze’ waterstof wordt gemaakt uit fossiele brandstoffen zoals aardgas, waarbij koolstofdioxide vrijkomt. ‘Blauwe’ waterstof wordt ook uit aardgas geproduceerd, maar hierbij wordt de CO2 opgevangen en opgeslagen om vervuiling te beperken. ‘Groene’ waterstof is de schoonste optie en wellicht de optie waar Duitsland voor wil kiezen, omdat deze wordt geproduceerd door water te splitsen via elektrolyse met behulp van hernieuwbare energiebronnen, waardoor er geen CO2 vrijkomt.

Groene waterstof is nu nog duur

De productie van groene waterstof kost momenteel twee tot drie keer zoveel als grijze of blauwe waterstof. Toch is er een neerwaartse trend. Dat komt vooral door de dalende prijs van hernieuwbare energie. Desalniettemin zijn niet alle experts ervan overtuigd dat groene waterstof ooit even goedkoop wordt als zijn vervuilende broertjes.

Lees meer over energie en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.