Samsung lanceert een opmerkelijk nieuw abonnement
Samsung heeft een nieuw abonnement genaamd AI Subscription Club gelanceerd. Je denkt dan meteen aan een betaalde versie van de AI-functies op Galaxy-toestellen, maar dat is het niet. Dit nieuwe maandabonnement is voor slimme apparaten zoals koelkasten, stofzuigers en televisies.
Met het nieuwe abonnement, dat Samsung als eerste in Zuid-Korea heeft gelanceerd, betalen consumenten een maandelijks bedrag voor allerlei met AI uitgeruste apparaten. In eerste instantie gaat het om koelkasten, robotstofzuigers, wasmachines en televisie. De bedoeling is dat dit de drempel moet verlagen om nieuwe, high-end apparaten te proberen. "Hierdoor kunnen meer consumenten de nieuwste producten van Samsung gebruiken tegen een betaalbare prijs", aldus de fabrikant.
Samsung heeft er flink werk van gemaakt, want er zijn meerdere abonnementsvormen en allerlei samenwerkingen met andere bedrijven. Bij de All-in-One-optie krijgen klanten een speciale Samsung Card, geldt een maximale periode van 60 maanden en is tussentijds opzeggen mogelijk. Bij het Smart-abonnement kun je kiezen voor een periode van 36 of 60 maanden, selecteer je alleen de diensten die jij wilt en is vroegtijdige opzegging niet mogelijk.
Reparatie en onderhoud
Als een apparaat tijdens de abonnementsperiode een defect krijgt door normaal gebruik, dan kun je het gratis laten repareren. Er zijn ook speciale onderhoudsabonnementen, waarbij je apparaten worden geïnspecteerd, de binnen- en buitenkant worden gereinigd en waarbij bepaalde onderdelen worden vervangen.
Samsung zegt in de toekomst ook een dienst te willen toevoegen die 'diagnose en reparatie op afstand mogelijk maakt', zonder dat er een bezoek van een monteur nodig is. Hoe dat precies werkt, is nog niet duidelijk.
SmartThings
Met behulp van Samsungs smart home-platform SmartThings krijgen gebruikers ook inzicht in data over de werking van hun apparaat, gebruikspatronen en het energieverbruik.
Samsung biedt de AI Subscription Club voorlopig alleen in thuisland Zuid-Korea aan. Het is nog niet bekend wanneer de fabrikant deze apparaat-abonnementen ook in Europa zal aanbieden. Samsung werkt in Zuid-Korea ook samen met een reeks bedrijven, zoals creditcardmaatschappijen en telecombedrijven, waardoor klanten extra voordelen kunnen krijgen, zoals kortingen op de maandelijkse bedragen.
Volgens Samsung-topman Yonghoon Kim komt de fabrikant binnenkort met nog meer abonnementen gericht op AI-apparaten. "Hiermee voltooien we onze AI=Samsung-formule en realiseren we onze visie van AI for All."
Luister ook onze interview met het Nederlandse smart home-merk Homey.
Lees meer nieuws over Samsung en volg ons ook op WhatsApp.